Avatar billede skaggen Nybegynder
01. juni 2015 - 09:41 Der er 10 kommentarer og
2 løsninger

Ekstern harddisk til netværksharddisk

Hej
Ved nogen om der findes en måde at konvertere en ganske almindelig harddisk til en netværksharddisk? Jeg har fundet frem til man tidligere har kunne købe noget der hedder Lacie Laplug, som netop gør dette, men den findes ikke længere.
Ved ikke om det er muligt at koble harddisken direkte til routeren, som  så sætter den på netværket på en eller anden måde..
Avatar billede claes57 Ekspert
01. juni 2015 - 10:07 #1
hvis du ligger inden med en disk, som bare skal på wifi til deling, så se på fx https://www.komplett.dk/akasa-duodock-x-wifi-sort/792807
Avatar billede jakobdo Ekspert
01. juni 2015 - 10:15 #2
Og vil du have lidt mere ud af boksen, så kig på en synology.
Jeg er på min nummer 2 og kan varmt anbefales. De koster dog lidt mere, men de kan så også meget mere end "bare" en harddisk.
Avatar billede skaggen Nybegynder
01. juni 2015 - 10:57 #3
Vil harddisken ganske enkelt så være tilgængelig på netværket, fx som en dlna server hvorfra jeg kan se film / billeder på bla smarttv der understøtter dette?
Avatar billede skaggen Nybegynder
01. juni 2015 - 10:58 #4
Hvad kan denne, som den anden løsning ikke kan?
Jeg har kun brug for en online harddisk som kan tilgås fra pc, smartphone, smarttv.
Avatar billede jakobdo Ekspert
01. juni 2015 - 11:04 #5
Synology kan både dlna, medie-server, plex osv.
Det ved jeg ikke om du kan finde "små-dimser" der kan.
Avatar billede claes57 Ekspert
01. juni 2015 - 11:21 #6
Den, jeg linkede til, giver kun en disk på nettet. Der er ingen indbygget styring - bare en disk på wifi. Så den kan ikke det, du vil.
Avatar billede skaggen Nybegynder
01. juni 2015 - 11:34 #7
Ok. Du kan nok godt høre jeg ikke er ekspert på området :)
Men kan jeg ikke med den du foreslår få en disk der er på netværket, og så samtidig med usb sætte den til mit tv, hvorfra jeg så kan se de fx billeder der ligger derpå? Dvs jeg slet ikke kommer til at bruge dlna.
Avatar billede claes57 Ekspert
01. juni 2015 - 11:47 #8
Det vil jeg tro er muligt. Og hvis du har en disk liggende klar, så kan du jo teste dimsen i et par dage, og returnere hvis den ikke kan det du vil. Men lad være med at gå helt op til lovens maksimale 14 dage. Du må kunne have det testet ret hurtigt, og derefter returnere den uden yderligere forsinkelse.
Avatar billede skaggen Nybegynder
01. juni 2015 - 12:04 #9
Kender du selv den boks? Det er jo en ekstern disk jeg har i dag, og derfor skal jeg bruge usb til at sætte den til den her boks. Og så kan jeg vel ikke sætte usb til mit tv?
Avatar billede claes57 Ekspert
01. juni 2015 - 12:16 #10
Duodock er en boks. Så du skal pille disken ud af sit nuværende kabinet, og droppe den nøgne disk i duodock. Jeg ved ikke, om den kan wifi og usb samtidig - eller om usb kun er til opsætning af wifi.
Avatar billede Blueeyez Mester
01. juni 2015 - 14:01 #11
Jeg vil nok anbefale en Asustor AS-202T.

Fordelen ved en nas er højere hastigheder og flere funktioner..

Asustor har nogle apps til og lave billed galleri og meget mere.. Jeg ved den er dyrer end Synology, men den kan mere fra standard.. Og så er den stærkere end Synologys discount nas gruppe fx DS215J.. Jeg har testet en DS215J for ca 1 - 2 uger siden, da jeg skulle bruge en dron til min AS-604T som står på et helt andet netværk.

Husk også på at du nok med tiden vil kræve mere og mere af enheden..
Avatar billede der_kommandant Praktikant
01. juni 2015 - 14:16 #12
Hvilken type router har du??