Avatar billede vuske Seniormester
02. juni 2015 - 15:27 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Strømforsyning muligvis defekt

Jeg kan ikke tænde min computer - jeg har prøvet at korsslutte strømforsyningen og så kører den, er den så defekt
Avatar billede jensenjs Juniormester
02. juni 2015 - 15:47 #1
En lidt kryptisk forklaring.

Jeg gætter på at du med kortslutte mener de kabler der tilsluttet tænd/sluk knappen på computeren.
Er det tilfældet så er det knappen der er defekt.

Kortslutter du strømforsyningen og den så derefter virker, og det er noget der gentager sig mere end bare et par gange, så er strømforsyningen defekt.

Er det en stationær eller en bærbar computer du har.
Avatar billede vuske Seniormester
02. juni 2015 - 15:53 #2
https://www.youtube.com/watch?v=VXzrCr0RLm4
Det er dette jeg har gjort - det er en stationær - jeg ved ikke hvordan jeg kortslutter de kabler på tænd og sluk
Avatar billede vuske Seniormester
02. juni 2015 - 16:03 #3
tager jeg ledningen power led af fra bundkortet og sætter en skruetrækker mellem de to pins
Avatar billede 220661 Ekspert
02. juni 2015 - 17:41 #4
Så må startknappen være defekt vil jeg mene.
Har du en reset knap på kabinettet kan du bruge den som startknap. Funktionen er den samme som på startknappen (kortslutning mellem to ben)
Avatar billede jensenjs Juniormester
02. juni 2015 - 17:51 #5
Jeg regnede også med at det var sådan du gjorde.

Her efter er det et spørgsmål om det er tænd/sluk knappen, bundkortet eller der er andet i vejen med strømforsyningen.

Men den fejl jeg mest har mødt i disse tilfælde er at det er tænd/sluk knappen.

Det er så op til dig at omgås den og eventuelt risikerer at der måske er noget andet i vejen.

Men hvis du kan låne en anden velfungerende strømforsyning et andet sted så er det det bedste at gøre først.

Vil maskinen heller ikke starte der, så er det enten knappen eller bundkortet.
Og så starter du med at ordne knappen, og brugen den lånte strømforsyning, kører maskinen ja så er det løst, kører den ikke så er der kun bundkortet tilbage.
Avatar billede 220661 Ekspert
02. juni 2015 - 18:04 #6
Hvis computeren starter helt normalt op ved at kortslutte de to pins til "power on" på bundkortet, kan jeg ikke se at forsyningen eller bundkortet skulle fejle noget som helst. Så er det kun startknappen der er defekt.
Avatar billede vuske Seniormester
02. juni 2015 - 18:49 #7
Jeg kender ingen der har en strømforsyning - har bestilt en ny med returret - vender tilbage når den er modtaget.
Avatar billede 220661 Ekspert
02. juni 2015 - 19:24 #8
vuske hvad sker der når du udfører #3?
Avatar billede vuske Seniormester
02. juni 2015 - 20:03 #9
ingenting
Avatar billede 220661 Ekspert
02. juni 2015 - 20:21 #10
ok. Ja så er tænd/sluk knappen måske udelukket. Tjekkede du om der er alle spændinger på den da du udførte #2 med et multimeter?
Avatar billede vuske Seniormester
03. oktober 2015 - 12:09 #11
Strømforsyningen er udskiftet og det virker
Avatar billede 220661 Ekspert
03. oktober 2015 - 12:26 #12
Ok. Så var der en spænding der var stået af.