Avatar billede bas Forsker
03. juni 2015 - 16:20 Der er 10 kommentarer

VGA på to enheder

Hej
Jeg har en stationær PC, som jeg vil slutte en projektor til.
For at kunne få vist skærmbilleder på PC-skærmen og på projektoren samtidigt, har jeg købt en StarTech USB til VGA adapter:
http://www.startech.com/AV/USB-Video-Adapters/USB-VGA-Multi-Monitor-Video-Adapter~USB2VGAE2

Adapteren løser problemet med at få vist skærmbilleder begge steder samtidigt, men til gengæld fryser programmerne ret hurtigt efter, at adapteren er sluttet til PC'en.
Jeg tænker på, om det kan være et strømproblem?
Ville det mon hjælpe noget at slutte adapteren til en aktiv USB hub?

Kan man alternativ installere noget grafik-software, der gør det muligt at få vist skærmbilleder begge steder, og uden at det er nødvendigt at installere yderligere hardware?

Hvis jeg i stedet bare sætter et almindeligt VGA splitter Y-kabel til, kan jeg ikke vise skærmbilleder begge steder samtidigt.
Avatar billede claes57 Ekspert
03. juni 2015 - 19:39 #1
jeg ville nok gå en lidt anden vej
https://www.av-cables.dk/vga-splitter/intern-vga-splitter-2-vejs.html
der kører du det medfølgende korte kabel fra din normalt vga-udgang til dette korts indgang, og så er der to udgange. + strømtilførsel, så signalet er optimalt hele vejen.
Avatar billede bas Forsker
04. juni 2015 - 08:00 #2
Tak for dit indlæg.
Problemet er, at det er en meget lille PC, hvor der ikke er plads til noget internt/indbygget. Det glemte jeg at skrive.
Kunne man forestille sig noget tilsvarende, men hvor det foregår eksternt?
Er det mon ikke muligt at få løsningen fra StarTech til at køre bedre?
Avatar billede claes57 Ekspert
04. juni 2015 - 08:43 #3
jeg ville droppe usb-dimser, og bare spiltte vga op. https://www.av-cables.dk/vga-splitter/vga-splitter-med-indbygget-forstaerker-2-vejs.html
Det kræver et nyt vga-kabel fra pc til dims, og så to alm vga-kabler fra dims til skærme. Der er så forstærker i, så signalet ikke svækkes.
du må evt ringe og høre sælger ad vedr kablet fra pc til dims - du kan muligvis bruge en gender-changer som https://www.av-cables.dk/vga-adapter/vga-mini-adapter-i-metal-hun-han.html
Avatar billede bas Forsker
23. juni 2015 - 17:04 #4
Beklager, at jeg først vender tilbage nu.
Problemet er, at man under skærmindstillinger
kun kan vælge én skærm - altså som om grafikkortet
kun understøtter én skærm ad gangen.
Avatar billede claes57 Ekspert
23. juni 2015 - 17:24 #5
ok - nu er det oprettet under xp - så det vil nok ikke være muligt med et andet grafikkort, da der næppe findes drivere.
Avatar billede bas Forsker
23. oktober 2015 - 08:18 #6
Ville man alternativt kunne trække et ekstra VGA kabel fra projektoren til PC'ens skærm og på den måde splitte skærmbillederne op i to?
Der vil man måske også kunne få lyden med ud.
Avatar billede claes57 Ekspert
23. oktober 2015 - 10:41 #7
Det tror jeg ikke på - og lyden er ikke i vga. Der skal separat ledning til den fra lydkortet på pc (men pc-lyd er let at splitte med fx http://www.gear4music.dk/da/Indspilning-and-computere/35-mm-Y-Splitter-til-hovedtelefoner-stereo-til-phono/6SF i lydudgang på pc).
Avatar billede bas Forsker
23. oktober 2015 - 12:00 #8
Du har sikkert ret.
Det slår mig, at PC'en vist også har en HDMI-udgang.
Ville det mon kunne løses ved at bruge HDMI til PC skærmen
og VGA til projektoren eller omvendt?
Avatar billede claes57 Ekspert
23. oktober 2015 - 12:13 #9
Jeg ville så vælge hdmi til den, der er længst væk fra pc. Primært fordi der er lyd med, så du sparer et kabel.
Avatar billede bas Forsker
30. januar 2016 - 16:57 #10
Beklager, jeg er godt nok kommet langt væk fra denne sag.
Jeg vil gerne bare lukke den.
Den nemmeste løsning er nok bare at sætte en bærbar PC til i stedet.

claes57, vil du have points?