Avatar billede skaanning Seniormester
12. juni 2015 - 07:29 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

teste forskellige ugedage i java

Hej er der en der kan hjælpe mig lidt, jeg er ved at lave en opgave som nybegynner i java programmering, jeg skal bruge en metode der ud fra en tilfældig dag/dato i ugen beregner prisen på et hotelværelse
Avatar billede arne_v Ekspert
13. juni 2015 - 02:31 #1
Hvordan skal den beregne prisen?
Avatar billede skaanning Seniormester
13. juni 2015 - 09:06 #2
Jeg har nogle selskabslokaler der er 25% dyrere i weekenden

og nogle værrelsér der er 10% biligere i weekenden
Avatar billede skaanning Seniormester
13. juni 2015 - 09:10 #3
det skulle gerne være sådan at når jeg buker tilen bestemt dato så finder den selvud af om det er weekend og så kommer med den rigtige pris

weekend er lørdag og søndag
Avatar billede skaanning Seniormester
13. juni 2015 - 11:27 #4
:) det er selvfølgelig bookning til  en bestemt dato
Avatar billede arne_v Ekspert
13. juni 2015 - 15:44 #5
Calendar klassen kan fortaelle dig hvilken uge dag det er.
Avatar billede skaanning Seniormester
14. juni 2015 - 10:39 #6
Det var også mere et eks.på hvordan classen skal skrives
Avatar billede arne_v Ekspert
15. juni 2015 - 01:53 #7
Du laver en Calendar instans, saetter de 3 felter som indgaar i dato og henter ugedag ud.
Avatar billede skaanning Seniormester
18. juni 2015 - 12:41 #8
du har ret igen men det er, mere et godt eks på et metodekald hvor jeg skriver datoen ind, derefter kører en if sætning der undersøger om det er weekend eller ej, derefter hvis det er weekend skal den beregne en rabat eller en mer pris alt efter om det er et selskabs lokale eller et hotelværelse.hvis ikke skal den hente den normale pris.
Avatar billede skaanning Seniormester
01. juli 2015 - 13:21 #9
ok jeg opviver
Avatar billede ejvindh Ekspert
02. juli 2015 - 09:16 #10
Det kommer jo også an på, hvilket format du har datoen i. Men hvis du allerede har den som en date, så kan du vel bare gøre således:

        Calendar selected_date = Calendar.getInstance();
        selected_date.setTime(date);
        int selected_week_day = selected_date.get(Calendar.DAY_OF_WEEK);
        if (selected_week_day == 1 || selected_week_day == 7) {
            System.out.println("Weekend");
        } else {
            System.out.println("Ikke weekend");
        }
Avatar billede arne_v Ekspert
02. juli 2015 - 16:11 #11
Maaske Calendar.SUNDAY og Calendar.SATURDAY fromfor 1 og 7.