Avatar billede Slettet bruger
13. juni 2015 - 15:23 Der er 3 kommentarer

Højspænding DC i styreskab

Hej
Helt grøn her

Jobmæssigt problem

Jeg har en 120amp 0-40 v  DC strømforsyning(dyr djævel), som jeg skal bygge en styring til. Den skal i sidste ende trække 6 vacummoterer med maks effekt på 20 amp hver. Vi starter med 3...  Jeg har trukket 25qmm (det var hvad der var) til de 3 sikringer på 20 amp videre på 6qmm til 3 kontaktorer. derfra skal de ud af styreskab til pumper i 6qmm + to måleledninger som de mener skal sidde tættest muligt moteren,  til måling af meget præsis 1+-%  både amp og V .. indkøbt shunt til amp måling.
LedningsAfstand til moteren er præsis 1,5 meter, vi har beregnet måleusikkerhed i kabellængde og vi ønsker den mest præsise måling af

Spørgsmål:

Er lidt ? med Dc strømme i den klasse.

Regner med at shunten skal sidde på plussiden af serien.Men det ville egentlig give mere mening at sætte den på minus siden for mere præsis måling.

Hvad skal qmm være for måleledning til volt amp udlæsning, jeg har jo 6qmm hvad skal jeg have retur. hvorfor skal udlæsning være ude ved moteren, det kunne jeg da kompensere for med et Pr modul eller noget.

Rent sikkerhedsmæssigt.  Hvad er det jeg skal være specielt opmærksom på med sikkerhed og DC i 120 amp der fører til et stik til motor med måleledninger der går retur???
Indkøbt specielle sikringer til dc 0-100v 20 amp

Hvorfor beder tegneren mig om at  lægge  -pol til jord - også kassen til nul og jord. Han svarer ikke selv på det. Synes ikke min logik den helt tilsmiler mig PT.

Jeg har et par spørgsmål mere hvis nogen tør svare :-)

Kan godt indsende en skitse, men den er så simpel som beskrevet

På forhånd tak
13. juni 2015 - 20:01 #1
HEJ,

Indledningsvis:

Jeg går ud fra at du kender Ohm' lov: (for i den får de de fleste svar på din spørgsmål:)

Din shunt skal ved sidde som en PARALLEL modstand over dine motorer.

Da er kredsløbet (vel (?)) "bare" at betragte som 2 modstande i parallel hvor din SHUNT skal tage eks 1 % (og dermed kendt strøm (og kendt spændingsfald)) af strømmen.

Og lige et godt råd:  SKAL DU ARBEJDE MED DE STRØMSTYRKER bør du være allerhelhest forsigtig (jeg har set hvordan en højstrøms- højspændings transformator har lysbue-forkullet en gedigen svenskenøgle af BACHO-kvalitet. Ser man sådan noget tænker man sig godt om inden næste gang man nærmer sig DEN trafo .....

Kristian
Avatar billede Slettet bruger
13. juni 2015 - 21:59 #2
Hej Kristian

Jeg tror ikke du forstod mit spørgsmål.. Med hensyn til dit gode råd, Det var pænt af dig..
14. juni 2015 - 20:25 #3
HEJ,

Det er muligt vi "krydser" hinanden.

Som jeg læser spørgsmåle -t/-ne, er det du ønsker at kunne måle volt og spænding over din(e) shunt(s).

Disse værdier vil du så sætte ind i en black-boks, som gør noget hvis spænding-en/-erne ændres og noget andet hvis amp'en ændrer sig.

(Korriger mig hvis jeg er gal på den.)

Det eneste sted jeg har arbejdet med de strømstyrker (AMPS) var på en DC-8-63 i SAS, i sin tid. Den gang havde de ikke moderne halvledere som kunne kapere de strømstyrker, så det var relæstyret - hele "dytten", men det er vel derfor du vil shunte, så har du mindre strømstyrker.

Det får mig til at tænke på, hvad er det egentlig du vi styre på de motorer ?

Kortslutninger, omdrejninger, tryk ??

Ikke for at tage projektet fra dig, men der er transducere til dette formål, som vil fungere bedre end shunts, men det kan være jeg misforstår det hele. Korriger mig da !

KR