Avatar billede kak Nybegynder
18. juni 2015 - 12:56 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Problem med datakilde i Word-dokument

Jeg har en word-skabelon, som henter nogle data fra en datakilde (Access database). Jeg har nu brug for at rette lidt i skabelonen, men når jeg gemmer den som skabelon igen, ryger forbindelsen til datakilden.

Dokumentet starter med at spørge om jeg vil køre den specifikke sql-sætning. Det gør både det oprindelige dokument og det nye, og det svarer jeg ja til. Men i det nye dokument, siger den derefter, at den ikke kan finde datakilden ("Word kunne ikke genoprette DDE-tilslutning til Microsoft Access til gennemførsel af den aktuelle handling").

Når jeg siger ok til det, får jeg mulighed for at vælge "Find datakilde", og her skriver den navnet på den database, der ikke kan findes. Den skriver dog bare den korrekt sti og det korrekte filnavn, så hvorfor den mener, kilden ikke findes, er et godt spørgsmål.

Desuden er det jo blot en ny version af samme dokument, og ikke et dokument, som jeg har opsat fra bunden, så datakilden er jo den samme som hidtil.

Den ligger ikke på et netværksdrev, men både dokumentet og databasen ligger på samme drev.

Er der nogen der har et godt bud på, hvorfor det sker?
Er der nogen, der har
Avatar billede supertekst Ekspert
18. juni 2015 - 17:11 #1
Har du prøvet at åbne filen som skabelon - altså ikke ved at klikke på filen, men først åbne Word og her åbne skabelonen.
Avatar billede kak Nybegynder
19. juni 2015 - 12:29 #2
Nu har jeg, og det ændrer desværre ikke på det.

Det skal lige siges, at den oprindelige skabelon er lavet i Word 2003, og nu kører det på Word 2007 (af forskellige andre årsager, er der ikke blevet opgraderet til en nyere version af Office).

Så skabelon-filen er en ".dot", men det jo nu skal være en ".dotm", for at alle makroer også virker. Jeg har dog forsøgt at gemme i alle mulige formater, og med "bevar 97/2003 kompabilitet" men lige lidt hjælper det.

Lige nu har jeg prøvet at installere en Word 2003, men den vil ikke engang forbinde med databasen i den opringelige skabelon, så det er jeg så ved at finde en løsning på.
Avatar billede supertekst Ekspert
19. juni 2015 - 13:25 #3
Ok
Avatar billede kak Nybegynder
01. oktober 2015 - 09:59 #4
Lykkes mig endelig at finde en løsning. Jeg starter med at eksportere den bagvedliggende kode (under "Udvikler"), som en .bas fil.

Derefter laver jeg de nødvendige rettelser i dokumentet, og gemmer som .dot. Nu er koden dog væk, så jeg importerer .bas filen igen, og gemmer den mens jeg er under "Udvikler", og altså ikke ved at gemme selve dokumentet som en .dot (da koden jo så forsvinder igen).

Så er alt som det skal være :-)