Avatar billede Slettet bruger
22. juni 2015 - 17:34 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Godt råd om Ladcykel

Jeg har brug for en ladcykel kun til transport af varer fra eks. Supermarked. Ikke til børn.
Jeg har set på nettet, hvor prisforskellen er enorm. Men hvad med kvaliteten?
Der skal være 3 gear. Den skal stå udendørs, så den skal være holdbar.
Jeg bor i KBH. Valby.
Pris max 10.000  og den skal være ny, med mindre nogen tør anbefale en brugt, ikke slidt, privat. Og der skal ikke være meget at samle selv.
Noget i retning af denne, som nogen måske har (dårlig?) erfaring.
http://cykelbanditten.dk/cykler/ladcykler/family-bike
Avatar billede Slettet bruger
22. juni 2015 - 17:50 #1
Ps. Eventuelt privat salg kan kun ske ved betalt regning fra den oprindelige sælger.
Avatar billede jensenjs Juniormester
22. juni 2015 - 20:13 #2
http://christianiabikes.dk/da/generel-transport.html

Deres cykler er ud fra min egen erfaring nr.1

Jeg har selv denne.
http://christianiabikes.dk/da/generel-transport/model-h-box.html

Den købte jeg for 8-10 år siden ca.

I den har jeg transporteret følende.
Et solidt reolsystem
Et stort massivt sofaord
Et lad totalt fyldt med lp'er og ovenpå flere, samlet vægt cykel+mig+indhold vil jeg skyde til 300+ kg.

Og i år har jeg kørt 12+ ture med ord (fyldt helt op både tør og fugtig jord) fra genbrugsstationen til vores have, estimeret vægt mig+ cykel+jord(våd) 200-300 måske mere kg.

Den kører bare, den virker, den tja du får ikke lov til at købe min :-)

Jo den er bundsolid, jeg ved selvfølgelig ikke om de laver dem lige så solidt som de gjorde dengang men mon ikke.

Jeg har for længst tjent den hjem med alt det jeg har købt billigt og kunne have læsset op i cyklen.

Så det er min ydmyge anbefaling, det er en slider af en arbejdshest.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
22. juni 2015 - 22:31 #3
For 5 år siden skulle vi have en til børnetransport - og kiggede også efter Christianiacyklen. Men den var for dyr som ny, så jagten gik på brugtmarkedet. Det endte med en "Sorte Jernhesten" - den 3-hjulede cykel, der styrer på baghjulet. Det har vi ikke fortrudt - og des mere vægt der ligger i den, des mere stabilt kører den. Den har 5 gear, og jeg tror egentlig ikke jeg ville være helt så tilfreds med kun 3 - bare et tip...

Sorte Jernhesten specialfremstiller også specialmodeller, hvis der eks. skal være aflåseligt låg på. Men de ligger en del over dit prisniveau: http://www.sortejernhest.dk/jern/

Det samme gør Christianiacyklen, så vidt jeg ved.

Der er så også Nihola, der dog har væsentlig mindre "balje", så den er næppe interessant.

Winther laver også en del forskellige, der dog primært er til børnetransport, ligesom Nihola.

Men der er også typen "Bullitt" - den moderne LongJohn. Måske var det i virkeligheden sådan en du søger - den fylder ikke det samme i bredden, men man kan til gengæld få væsentlig mere fart på. Bullitt er vist et selvstændigt mærke, men søger man på nettet, finder man også en variant fra Christiania cykler.

Siden vi fik cykel for 5 år siden, og hvor der iøvrigt var en glimrende test af ovenstående modeller i et eller andet "idényt" blad, er der dukket et væld af "kopier" op - eks. den du linker til. Sågar også solgt i Aldi. De er typisk fremstillet i Kina. Man kan jo hurtigt blive bange for at de lider af "tung, ruster let, trækker skævt" o.s.v.... - men ærlig talt, jeg har ingen erfaringer med dem. De kan jo ske de faktisk er lige så solide som Sorte Jernhesten og Christiania Cykler.

Endelig - hvis jeg selv skulle genkøbe i dag, så ville jeg seriøst kigge på at få en af de eldrevne. Skal man køre langt hver dag, er de altså tunge at træde. Det bliver desværre også langt over dit budget.

Så hvis du vil holde dig under de 10000,-, er du nok tvunget ud i en af "kinamodellerne". Men så skal du nok ikke regne med at den holder 20 år... 60kg lasteevne som den du linker til, lyder mig af meget lidt (Christiania har 100kg, Sorte Jernhesten 150kg i specifikationerne) - til gengæld vil den nok ikke være helt så interessant for langfingrede typer.

Skal du ud i brugtkøb, så er jeg helt enig i at du skal se originalregning - OG du skal kontakte den oprindelige sælger før du køber.. - der har været eksempler på forfalskede originalregninger (hvor nyt stelnummer er manipuleret ind). Og vær iøvrigt opmærksom på at selv de brugte "mærkecykler" på ingen måde er billige.

Husk iøvrigt, hvis den holder bare lidt "offentlig" tilgængelig, at du også kommer til at bruge en tusse på en ordentlig kædelås.
Avatar billede Slettet bruger
23. juni 2015 - 01:19 #4
Tak for jeres indlæg, jeg ser på det i morgen :-)
Avatar billede Slettet bruger
23. juni 2015 - 14:06 #5
Jeg har set på jeres indlæg, og ja det ser da godt ud.
Jeg må jo tænke over det, men umiddelbart er tilbudet fra mit eget ling nok det bedste. Ladcyklen skal jo kun bruges 2 gange om ugen på en kort strækning til indkøb.
Når det skal være en tre hjulet, er det fordi jeg er 76 år, og om vinteren med glatte veje er jeg bange for at falde. Man går jo nemmere i stykker i den alder. Det er nok rigtigt, at den cykel jeg har set på ikke holder i 20 år, men det gør jeg heller ikke :-)
Jeg har ikke besluttet mig, vil tænke mere over jeres indlæg, man kan jo også købe for billigt.
Læg venligst et svar begge 2 :-)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
24. juni 2015 - 21:39 #6
Bonusinfo - jeg faldt over denne side, hvor de sælger noget der minder meget om Christiania cyklen (uden at det er den originale - så skulle det i hvert fald være en svend der har taget produktionen op): http://www.familiecyklen.dk/index.php/el-ladcykel-el-christianiacykel.html/

Selv med elmotor er den præcis under de 10.000,- - OG har lasteevne på 150kg.

Om det holder det det lover, ved jeg selvsagt ikke, men umiddelbart ser det fornuftigt ud.

Jeg samler ikke på points, så giv du bare alle til jensenjs
Avatar billede Slettet bruger
24. juni 2015 - 22:06 #7
Tak skal du ha` Det ser rigtig godt ud. Jeg kan se den findes også uden El motor til 6.399,00 kr så den må bestemt også med i overvejelserne :-)
Avatar billede Slettet bruger
26. juni 2015 - 10:39 #8
@jensenjs
Er du  stadig med? Mangler dit svar:-)
Avatar billede Slettet bruger
01. juli 2015 - 12:09 #9
*****
Avatar billede jensenjs Juniormester
01. juli 2015 - 14:31 #10
Jeg havde ikke lige opmærksomheden på.

Men det er helt i orden, jeg plejer at skrive "jeg springer over" jeg samler ikke på point så OK :-)
Avatar billede Slettet bruger
01. juli 2015 - 17:15 #11
Jamen så mange tak da :-)