Avatar billede ZeBa Ekspert
22. juni 2015 - 23:49 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Brug af rektangulær marekeringsrammeværktøj

Hvordan bærer jeg mig ad med at definere højde, bredde og opløsning for det, jeg markerer?
Avatar billede prodic Mester
23. juni 2015 - 00:30 #1
Markeringsværktøjet kan ikke definere opløsning, men du kan definere enten Ratio eller Fixed Size ved at ændre Style (i topmenuen) til enten Ratio eller Fixed Size.

Hvis du har brug for Højde, Bredde og Opløsning så skal du have fat i Crop/Beskær-værktøjt hvori du kan definere de 3 ting ved at ændre Options til WxH Resolution i topmenuen.
Som du sikkert ved så er det ikke en markering, men en beskæring/crop og det er jo lidt noget andet.

Markeringsværktøjet kan du bruge til Højde/Bredde, men det vil følge opløsningen fra dokumentet(som du naturligvis bare kan ændre).
Avatar billede ZeBa Ekspert
23. juni 2015 - 00:54 #2
Tak for det. Nu ved jeg, hvad jeg gjorde forkert. Jeg valgte fast størrelse, fordi jeg troede, at jeg kunne bruge det på samme måde som ved cropping - men her skal jeg åbenbart justere størrelsen bagefter.
Men så har jeg et nyt problem: Når jeg har markeret et område vil jeg måske gerne lave det lidt mindre eller større eller flytte det. Kan det passe, at det ikke er muligt?
Avatar billede jernrosen3 Forsker
23. juni 2015 - 06:57 #3
Du kan flytte markering + indhold ved at holde ctrl inde og klikke+trække din markering.

Ved at højreklikke på din markering og vælge transform selection kan du ændre mere eller mindre alt ved din markering - størrelse - placering - vinkel - warp - skew. Det kan du gøre ved at trække i hjørnerne eller skrive dine ønskede tal i menuen øverst i programmet.
Du skal afslutte dine ændringer med enter - vupti er din markering ændret *S*
Avatar billede ZeBa Ekspert
05. august 2015 - 22:40 #4
1000 tak. Har du et svar til points?
Avatar billede jernrosen3 Forsker
06. august 2015 - 04:07 #5
Svar her *S*