Avatar billede epson1670 Nybegynder
27. juni 2015 - 10:58 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke se en sata serverdisk på en PC

En Dell T5400 (Win7) med SATA 3.0 controller kan ikke se en Linux harddisk i hverken diskhåndtering eller enhedshåndtering.

Harddisken stammer fra en Dell T300 server, hvor den var forbundet med et sata-stik i en "hot-plug hard drive bay".

Jeg fatter det ikke?

Dell T5400
http://www.dell.com/us/dfb/p/precision-t5400/pd#TechSpec

Dell T300 (serveren)
http://www.dell.com/us/dfb/p/poweredge-t300/pd
Avatar billede chalde Seniormester
27. juni 2015 - 12:13 #1
Sikker på det ikke er en SAS disk? Samme fysiske interface, men ikke det samme som SATA.
Hvad står der af producent/model/serienummer på disken?
Avatar billede chalde Seniormester
27. juni 2015 - 12:15 #2
Eller næsten samme fysiske. Mange SAS diske kan ikke forbindes med almindelig SATA men enkelte kan (omvendt kan alle SATA diske forbindes med SAS).
Avatar billede epson1670 Nybegynder
27. juni 2015 - 12:50 #3
"Hvad står der af producent/model/serienummer på disken?"

Det er en jobcomputer, men skriver straks til en, der måske er på arbejde og kan se det.

Det kunne tænkes, at det er en SAS disk og computeren ikke understøtter SAS, da jeg ved nærmere gennemlæsning kan se, at dette kun er "optional":

Bays

2 internal 3.5" hard disk drive bays
2 external 5.25" optical bays, one of which can accommodate a third SATA or SAS HDD in mini-tower orientation
1 external 3.5" flex bay for floppy drive, media card reader or third SATA HDD in desktop orientation

Storage Devices

Integrated SATA 3.0Gb/s controller (Intel Chipset) supports host based RAID 0, 1,5
Optional SAS 6/ir PCI-e SAS card supports host based RAID 0, 1
Optional PERC 6/i PCI-e SAS/SATA hardware RAID card supports RAID 0, 1, 5
http://www.dell.com/us/dfb/p/precision-t5400/pd#TechSpec
Avatar billede epson1670 Nybegynder
02. juli 2015 - 13:51 #4
Det var en sata-disk, men den skulle først sluttes til i BIOS'en. Men det var umuligt at formatere den i Diskhåndtering, så jeg smed den på en server, der kunne lave den om til Fat32. Tilbage i PC'en og formatere den i Diskhåndtering til NTFS.