Avatar billede munkholm_nielsen Nybegynder
28. juni 2015 - 09:32 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Er mit netværkskort N-standard?

Min download/upload-hastighed er ca. 33/10 Mbit, men jeg betaler for 100 Mb upload.

YouSee oplyser, at jeg kun kan downloade med ca. 100 Mbit, hvis mit trådløse netværkskort er N standard.

Hvordan finder jeg ud af, om det er N-standard?

Kortet er et Qualcomm Atheros AR5BWB222

Acer Aspire V5-573
Windows 8.1 - 64 bit
Avatar billede munkholm_nielsen Nybegynder
28. juni 2015 - 09:46 #1
Fandt den selv:

http://notebook.hw-specs.com/Acer_ASPIRE_V5-573-54204G50a/

så den burde levere højere hastighed, omend ikke de fulde 100 Mbit pga afstand til router på ca. 4-5 m.

Er der mon mulighed for at forøge hastigheden på nogen måde?
Avatar billede claes57 Ekspert
28. juni 2015 - 09:49 #2
det er 802.11n du har - men wi-fi skal være 802.11ac (både router og netkort) for at du kan komme op på den hastighed i praksis. Og så går det heller ikke hurtigere end serverne på nettet kan klare, så hastighed svinger fra site til site.
Vil du have optimal hastighed, så er det kabel.
Avatar billede claes57 Ekspert
28. juni 2015 - 09:58 #3
ellers prøv http://inssider.da.softonic.com/
hvis din kanal-placering ligger på et område med andre kraftige wifi, så bliver det generet. Du kan bruge kanalnumre fra 1 til 13, og det skiftes let på yousee's site. Dit wifi skal være det klart kraftigste på den kanal, du bruger.
Avatar billede Blueeyez Mester
28. juni 2015 - 10:39 #4
Der skal mere til end dette..

Når du kommer frem til disse hastigheder, hvordan gør du så?

er det speedtest.net? Er det fildelings (torrents) eller http/ftp?
Avatar billede Blueeyez Mester
28. juni 2015 - 11:07 #5
Jeg har 100/100 Mbit fiber net, men vil lige vise dig resultater ved speedof.me. (Jeg bruger dem, da deres hastighedstest ikke bruger flash player eller andet tredjeparts crapware) - Det man nok mest kan bemærke er at ved hver test er min upload hastighed lavest.. Men hvis jeg nu bruger fildeling, så ville jeg no godt kunne presse den en del mere på både DL/UL.

Jeg bruger dog primært lan kabel, da jeg flytter en del filer på mit lokale netværk, men den del gør jeg så med 100/100 MB/s (Fuld udnyttelse)

Speedof.me

2.4 Ghz
20 Mhz - 58,66 / 12,36
40 Mhz - 49,71 / 17,29

5 Ghz,
20 Mhz - 69,58 / 14,51
40 Mhz - 68,33 / 16,06

Lan - 1000 Mbit - cat6
Avatar billede Blueeyez Mester
28. juni 2015 - 11:09 #6
Testede da os lige min iphone 6 plus
på 5 Ghz - 40 Mhz - 74 / 95 Mbit

Det var dog os med speedtest.net's app.
Avatar billede munkholm_nielsen Nybegynder
28. juni 2015 - 18:22 #7
Tak for alle hurtige og gode svar ...

Min router er en Cisco EPC3925:
https://www.cisco.com/c/dam/en/us/products/collateral/video/cable-modems-digital-voice-emta-edva/7018345_C.pdf

- også N-standard ...

Jeg bruger YouSee's anbefalede hastighedstest: http://yousee.dk/hast.aspx - alle programmer lukkede under test
Her og nu test hurtigere end de forrige med ca. 49 DL og 12 UL.

Speedof.me-test:
ca. 44 DL / 11 UL

Kanalsignal ligger højest ift. nærmeste naboer ...

Bruger kun lidt fildeling.

Hvis WiFi skal være 802.11ac @claes57, så er det nyt netkort og modem, ikke?

Har ikke testet med kabel - endnu - da jeg som sådan er tilfreds med hastigheden, men blot ikke vil betale for en lovet hastighed, jeg ikke har/kan få ift. hardware eller egenoptimering - så kan jeg lige så godt vælge et "mindre abonnement" = billigere - med samme resultat ...

Er ca. 49 DL og 12 UL hvad jeg kan forvente i forhold til "udstyr"?
Avatar billede Blueeyez Mester
28. juni 2015 - 18:49 #8
Betaler du for 100/100?

Jeg vil nok lige anbefale dig at prøve med kabel og prøv lige med speedtest, speedof.me og deres egen..
Avatar billede Blueeyez Mester
28. juni 2015 - 19:15 #9
Prøv lige og test med kabel..
Kom i tanke om min internet udbyders test og her får jeg 95/95 Mbit..

Via trådløs får jeg dog kun 90/33, men jeg antager synderen er mit wifi kort..
Avatar billede claes57 Ekspert
28. juni 2015 - 19:24 #10
Hvis du med kabel kan få fuld hastighed, og kun under det halve med wifi, så er det at opgradere til ac. Dvs køb en ac-router, kobl den til nuværende, og slå nuværendes wifi fra. Og så et ac-kort (evt usb-dongle) i pc.
Avatar billede munkholm_nielsen Nybegynder
29. juni 2015 - 18:10 #11
Jeg betaler for 100/10 ...

Test i dag med kabel viser, at jeg stort set får, hvad jeg betaler for :-)

YouSee Speedtest: 112,28 / 11,61
Speedof.me: 93,27 / 12,21

Kan så konstatere, at det er WiFi-kort og modem, der skal opgraderes, hvis jeg alene vil køre trådløst. Havde bare ikke tænkt, at det kunne gøre næsten 50%'s forskel - og derfor heller ikke testet med kabel inden mit spørgsmål.

Vil gerne fordele point mellem 2, men det kan man vist ikke, og da claes57 kom med flere løsningsforslag/råd på både netkortstype, kanalplacering og opgradering ....

Men tak til Jer begge for hurtig og god hjælp.

Ok, så lægger jeg et svar?
Avatar billede claes57 Ekspert
29. juni 2015 - 18:19 #12
Ligemeget med point til mig. Bare luk.
Avatar billede munkholm_nielsen Nybegynder
30. juni 2015 - 15:58 #13
Så får Blueeyez dem, og jeg lukker ...
Avatar billede munkholm_nielsen Nybegynder
30. juni 2015 - 15:59 #14
Hermed lukket med tak for hjælpen :-)