Avatar billede KenneyD71 Nybegynder
29. juni 2015 - 22:11 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

VBA: Mindste værdi i kolonne X, hvis værdi i kolonne Y = en bestemt værdi

Jeg har en LISTE, hvor der i en kolonne står nogle varegrupper.

Listen er genereret vha VBA.

Når varegruppe er "A" i kolonne Y, ønsker jeg at den finder alle disse og skaffer den mindste værdi fra Kolonne X.

Jeg har prøvet at indsætte en arrayformel

=MIN(IF(Varegruppe="A";Prisgruppe)) CSE , men resultatet bliver #N/A.

Jg kan sagten finde MIN i kolonne X (Prisgruppe), uden problemer med Excel.

Der er excel løsningen, men jeg hælder mere til en VBA-løsning, hvis det er muligt?
Avatar billede KenneyD71 Nybegynder
29. juni 2015 - 22:14 #1
en alternativ løsning jeg kunne bede om hjælp til er:
Kopier alle rækker der indeholder værdien "A" i kolonne Y til et nyt sheet kaldet "Y".
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
30. juni 2015 - 07:12 #2
Matrixformel:

=MIN(IF(Y1:Y20="A";X1:X20))

virker fint for mig.
Avatar billede KenneyD71 Nybegynder
14. juli 2015 - 06:57 #3
Matrixformel virkede også fint for mig, da jeg først fik renset mine data.

Tak for hjælpen, Xl-Enthusiast.

Husk at hente dine point.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
14. juli 2015 - 07:52 #4
OK.