Avatar billede nono3 Novice
30. juni 2015 - 18:37 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Betinget formatering og tekst

Jeg har brug for hjælp til en betingetformatering  hvor farven i cellen defineres ud fra værdierne 0, 1 eller 2 på første position i cellen.
I  tillæg hertil skal det være muligt at indtaste en forklarende tekst, men farven defineres alene ud fra første ciffer / talværdi.

  Farveskraveringen ud fra tal alene er rimelig straightforward, men i kombinationen med teksten volder det mig problemer - hvordan kan det løses?
Avatar billede lagunadk Novice
01. juli 2015 - 08:32 #1
En måde at gøre det på er:

Du kan lave 3 regler, med 3 forskellige formateringer.

Marker kolonnen og indsæt disse i betinget formatering med formel:

=IF(LEFT(A1;1)="0";TRUE;FALSE)
=IF(LEFT(A1;1)="1";TRUE;FALSE)
=IF(LEFT(A1;1)="2";TRUE;FALSE)
Avatar billede jens48 Ekspert
01. juli 2015 - 09:31 #2
Hvis jeg forstår det rigtigt er problemet at finde første tal, når der står tekst foran. Det kan lade sig gøre med denne formel:

=VALUE(MID(A3;MIN(IF(ISERROR(FIND({1;2;3;4;5;6;7;8;9;0};A3));"";FIND({1;2;3;4;5;6;7;8;9;0};A3)));1))

Men denne formel kan ikke bruges i betinget formattering. Du bliver derfor nok nødt til at lave udregningen i en skjult celle og lave den betingede formatering med reference til denne celle.
Avatar billede nono3 Novice
01. juli 2015 - 10:14 #3
Det løste mit problem :-)
Avatar billede nono3 Novice
01. juli 2015 - 10:15 #4
Det løste mit problem

lagunadk :-)
Avatar billede jens48 Ekspert
01. juli 2015 - 11:09 #5
Hvis det var mit forslag der løste dit problem er her et svar.
Avatar billede lagunadk Novice
01. juli 2015 - 11:56 #6
Hvis det var mit forslag der løste dit problem er her et svar. ;)