Avatar billede tomas1972 Nybegynder
01. juli 2015 - 18:04 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Kopier formular til 300 kollonner, fastholde matrise i funktion Vlookup

Hej

Jeg er ved at oprette en afdelings kalender, hvor årets dage er på vandrette akse (kolonner) og kollegaernes navne på lodrette (rækker)

Jeg har nedenstående Vlookup opslag i felt D3, som jeg ønsker at kopiere til samtlige kolloner D4(2. jan) - ND14(31.dec)

=VLOOKUP(D1;Helligdage!A:D;4;FALSE)

På hvilken måde kan jeg kopier VLookup og paste til alle mine kolloner på en gang og samtidig fastholde matrisen A:D .....ved min forsøg bliver både søgeværdi (B2) og matrisen ændret

På forhånd tak
Avatar billede natkatten Mester
02. juli 2015 - 07:35 #1
Du skal anvende absolutte referencer i stedet for de relative, som du anvender i eksemplet.

Dette benyttes ved at benytte dollartegn. $D$1 låser række 1 og kolonne D, så det nu er en absolut reference til cellen, som ikke ændres, når du kopierer formlen.

Tilsvarende låser Helligdage!$A:$D området med de fire kolonner.

Pas i øvrigt på med at lave (for mange) referencer til hele kolonner. I store regneark vil dette kunne gå ud over beregningshastigheden. Som oftest vil en reference til et afgrænset område være fuldt tilstrækkeligt. F.eks. $A$1:$D$1000 (eller hvor stort opslagsområdet nu skal være).
Avatar billede tomas1972 Nybegynder
02. juli 2015 - 10:11 #2
Tak for hjælpen, det fungerer

Har du nogen henvisninger til hvor meget tid de forskellige Excel funktioner udfører ?
Avatar billede tomas1972 Nybegynder
02. juli 2015 - 10:18 #3
Hej natkatten, får ikke nogen "svar x Box" på din løsning
Avatar billede natkatten Mester
02. juli 2015 - 10:28 #4
Du skal acceptere dette svar.

Mht. hvor meget tid forskellige Excel-funktioner bruger, så er der ikke et simpelt svar. For det afhænger både af funktionen og af de(t) aktive regneark. Men hvis der er tale om et stort regneark med mange funktioner (og dermed beregninger), så skal man virkelig tænke over, hvad man gør.

Hvis der er tale om et relativt lille regneark, så er det normalt ikke så vigtigt.