Avatar billede Toppersurfer Mester
02. juli 2015 - 10:30 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

bedste måde at lære vba til excel på for 'ikke-nørder'

Hej.

Jeg har været på kursus i vba men jeg fik ikke så meget ud af det. Er der nogen, der kender til andre 'alternative' måder at lære det på, som de kan anbefale?

Jeg er udmærket til excel og de almindelige funktioner, men jeg har ingen programmeringserfaring, og jeg tror det er derfor, jeg har svært ved at 'knække koden'.

På forhånd tak :-)
Avatar billede cyperbent Mester
02. juli 2015 - 10:34 #1
Hvad hed den kursusudbyder du fik kurset igennem
Avatar billede Toppersurfer Mester
02. juli 2015 - 11:00 #2
Det var 4d, og det var sikkert et udmærket kursus, hvor de gennemgik det fra bunden, det 'fes' bare ikke ind hos mig :-)
Avatar billede natkatten Mester
02. juli 2015 - 11:15 #3
Det er ikke så let at ramme "det rigtige niveau" på VBA-kurser. Nu ved jeg, at der er flere her på Eksperten, som gør i kursusvirksomhed, og de har givetvis flere erfaringer end jeg har. Men ud fra det, du skriver, så vil jeg gå efter et kursus, som er målrettet "ikke-programmører".

Hvis du er god til engelsk og er indstillet på denne undervisningsform er det også en mulighed at tage et online kursus. Der er flere af slagsen, som tilbydes af forskellige "Excel-guruer". Selv er jeg "ikke-programmør" og har lært det VBA, som jeg nu kan, ved at benytte nettet/You Tube. Men jeg kunne givetvis også have udbytte af "et rigtigt kursus"!
Avatar billede kim1a Ekspert
02. juli 2015 - 12:05 #4
Jeg har selv været på 4D kurset for begyndere og fik ikke meget ud af selve programmeringen, men lærte primært editoren at kende. Den viden var guld værd når man så selv sidder og roder.

Ellers har jeg eksperimenteret mig frem med optageren og masser af googling.

Så mit råd vil være at starte på din opgave, jeg tror man skal være hardcore for at sidde og skrive direkte. Så brug optageren og skab dig overblik hvordan du "træder" ind i programmeringslinjerne og laver stop så du kan teste løbende.
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
02. juli 2015 - 12:49 #5
Fuldstændig enig med 'Kim1a'.

Start med at lave din makroer gennem VBA-optageren...
Hver gang du har lavet en makro på denne måde, så gå ind og 'optimer' koden - alene det, lige at sætte dkoden, så den står pænt er guld værd for en nybegynder...

Den vigtigste regel, når du gør dette er lige at fjerne alle .Select, så hvis der f.eks. står:

Range("A1").Select
Selection.Value = "9"

...laves det om til

Range("A1").Value = 9

Og, det er faktisk det - hvis du laver mange makroer gennem ½ års tid, og gør ovenstående, hver gang, så fanger du stille og roligt ideen i det, og begynder automatisk, at optimerer mere og mere...

Det var sådan, jeg lærte VBA og makroer - jeg har aldrig været på nogen form for kursus, og i dag sidder jeg og skriver alle mine makroer direkte, hvad enten makroerne skal lave API kald, SQL forespørgsler, eller andre avancerede ting...

Det vigtigste råd er vel: Vær ikke bange og gå blot i gang - learning by doing :-)
Avatar billede rosco Novice
02. juli 2015 - 14:22 #6
Hvad jeg gjorde var at gå på biblioteket og låne bøger om Excel og Excel vba.
Avatar billede Toppersurfer Mester
03. juli 2015 - 14:33 #7
Tak for alle svarene.. :-) Jeg tror det bliver learning by doing, som flere af jer pointerer.

Nogen der kender til nogen gode træningsopgaver, youtube-videoer etc.?
Avatar billede rosco Novice
03. juli 2015 - 14:46 #8
Det mest givende er når man har en konkret opgave der skal findes løsninger på.
Avatar billede KenneyD71 Nybegynder
05. juli 2015 - 10:21 #9
Enig med rosco.
Tag en specifik opgave, beskriv dit problem.

Google din problemdefinition og se vejledninger i youtube med netop dette.
Når du har prøvet flere varianter og set koden og "forstår" den, og det alligevel går galt så er næste læringsskridt at google problemet / fejlen og derefter, hvis det stadigvæk ikke du'r bede om hjælp blandt andet i dette forum.

Derudover kan jeg anbefale:
https://www.youtube.com/watch?v=LPLRek1oDOE
https://www.youtube.com/channel/UCbi5G5PjWBaQUFy7XU_O7yw

http://www.thespreadsheetguru.com/blog/online-excel-vba-resources
http://chandoo.org/ samt
Avatar billede Toppersurfer Mester
17. august 2015 - 09:41 #10
Fedt - tak for konstruktiv feedback. Det bliver learning by doing!
Avatar billede Toppersurfer Mester
09. september 2015 - 14:35 #11
hvordan giver jeg point?