Avatar billede epo999 Nybegynder
02. juli 2015 - 10:41 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

HD Ready

Skal ud og finde et (billigt) tv - jeg er opmærksom på at det skal have mpg4-tuner. Det jer er i tvivl om, er om et tv der kun har 720p, vil være mindre "fremtidssikret" end et med 1080p - eller om forskellen så at sige er "rent kosmetisk"

Venlig hilsen
Emil
Avatar billede eurositi Ekspert
02. juli 2015 - 10:56 #1
720p svarer nogenlunde til nutidens "high definition" på almindeligt TV.

Kommer an på, hvor længe du håber på at det skal holde - og hvad du vil bruge det til? Hvis svaret er 3 år, der det nok OK. Hvis det skal holde 5 år eller mere, bliver det nok lidt for kedeligt. Hvis du vil se Netflix eller andre streamingtjenester i høj opløsning, er det for lidt. Netflix tilbyder allerede 1080p video (kræver merbetaling), og det bliver nok standard opløsningen inden for et par år.

Desuden skal du regne med, at MPEG4 tuneren også vil blive forældet inden for de næste 5-6 år. Den nye standard hedder HEVC (H.265) og understøttes allerede af nogle TV-apparater. Fordelen ved den er, at HD video fylder mindre i dette format. Men igen handler det om din tidshorisont: Er den kortere end 4-5 år, går det nok.
Avatar billede epo999 Nybegynder
02. juli 2015 - 11:24 #2
Det var omtrent hvad jeg behøvede at vide, mange tak.
Avatar billede Slater Ekspert
02. juli 2015 - 11:25 #3
For lige at gøre det klart, så ja, forskellen mellem 720p og 1080p er ren kosmetisk. Det har ingen som helst indflydelse på, om du kan modtage et signal - hverken nu eller i fremtiden. Det har kun noget at gøre med hvordan billedet ser ud.
Avatar billede epo999 Nybegynder
02. juli 2015 - 11:27 #4
Mange tak.