Avatar billede baard Juniormester
03. juli 2015 - 13:50 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Netværkskort 10/100/1000 - hvorfor kører den kun med 100 Mbit

Hej

Jeg har netop fået forhøjet min internetforbindelse hos yousee til 300/60 Mbit og det fungerer forrygende - og dog!

På de trådløse enheder jeg har når jeg fint 300 Mbit i download hastighed, og når jeg laver en test på min router - En netgear R7500 x4 - kan jeg også måle godt og vel 300/60 Mbit.

Men på to stationære pc'er som er kablet op via min router kan jeg kun nå ca. 100 Mbit i download hastighed. Den ene pc (En packard bell Imedia S2870) skulle have et 10/100/1000 netværkskort. Det står i hvert fald på pc'en.

Når jeg i kontrolpanelet finder status for netværkskortet står der, at der kører med en hastighed på 100 Mbit.

Mit spørgsmål lyder - er jeg blevet snydt, da jeg købte PC'en eller er der en indstilling, en protocol eller noget andet, som kan få netværkskortet til at køre med 1000 Mbit?
Avatar billede FastEthernet Novice
03. juli 2015 - 13:59 #1
Har du en switch til at sidde imellem din router og dine stationære computere?

Hvordan laver du testen på din router?
Avatar billede baard Juniormester
03. juli 2015 - 14:58 #2
Jeg havde rigtigt nok en switch til at sidde mellem pc'en og routeren, men jeg har nu kablet direkte ml. pc' og router uden at det har hjulpet.

Downloadhastigheder ligger lige omkring 90 Mbit og netværkskortets status siger stadig 100 Mbit

På i routerprogrammet (som nåes via browseren) er der mulighed for at lave test på hastigheden.
Avatar billede FastEthernet Novice
03. juli 2015 - 15:57 #3
Bruger du CAT5e netkabel eller bedre? (imellem dine computere og routeren)

Hvis ja, så prøv følgende:

1. Tryk Windows-tast + R
2. Skriv: devmgmt.msc (og tryk Enter/OK)
3. Find dit netkort under Netværkskort og dobbeltklik på det
4. Klik på fanen Avanceret
5. Markér "Forbindelseshastighed og dupleks" og sæt værdien til "1000 Mbps fuld dupleks" og klik OK.

Genstart eventuelt computeren efter ovenstående og se om det har hjulpet. Hvis ikke, så sæt værdien tilbage til "Automatisk forhandling".
Avatar billede baard Juniormester
03. juli 2015 - 17:14 #4
Bingo!

Det var kablet (kun kategori 5). Mange tak for hjælpen.
Send mig et svar, så jeg kan give dig point
Avatar billede FastEthernet Novice
03. juli 2015 - 17:16 #5
Værsgo :)