Avatar billede oppes Seniormester
05. juli 2015 - 12:48 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Win10

Hvad er bedst: at skifte win7 til win10, eller win 8,1 til win 10,
jeg har nemlig begge to på komputeren.
Avatar billede Blueeyez Mester
05. juli 2015 - 13:07 #1
De fleste vil nok helst af med 8...
Avatar billede Slettet bruger
05. juli 2015 - 14:30 #2
Du skal vælge Windows 10 fordi Microsoft ophører med at lave opdateringer til andre systemer
Det er jo det der var meningen med at de gjorde den gratis
At de så ikke evnede at lægge den som en ISO fil er en anden dårlig side fra dem

M.v.h
Avatar billede 220661 Ekspert
05. juli 2015 - 16:03 #3
Så vidt jeg har læst laver de opdateringer til Windows 7 indtil 2020 og til Win 8 til 2023, så der er da nogle år at løbe endnu. Med hensyn til den .iso der tales om, så læste jeg i en anden tråd om Winows 10 at der ved lanceringen skulle blive en mulighed at hente den som .iso fil til senere installation.
Vil prøve at se om jeg kan finde dette link.
Avatar billede Slettet bruger
05. juli 2015 - 16:25 #5
Mainstream, free support is ending on January 13, 2015 for a number of major Microsoft products, including all versions of Windows 7 (Enterprise, Home Basic, Home Premium,

http://www.zdnet.com/article/microsoft-warns-of-pending-support-deadlines-for-windows-7-office-2010-sp1-windows-server-2003-and-more/

så vidt jeg ved
har set det andre steder

man kan ikke bruge formodninger til en dyt
glæder mig til at se den iso fil

jeg tror nemlig ikke på den
i øjeblikket udruller de til 190 lande et af gangen eller hvad de vælger
det må jo have en årsag
Avatar billede jensenjs Juniormester
05. juli 2015 - 18:12 #6
Som jeg har forstået vil du opgraderer enten W7 eller W8/8.1 til W10

Men kun en af dem. Så vil jeg personligt anbefale at du opgraderer W8/8.1 til W10 og beholder W7.

Du har trods alt et år til at vænne dig til W10 og se om det er noget for dig, og w8/8.1 er trodsalt mere lig W10

Og skulle du savne den gode gamle brugerflade så er W7 der.

Så start med W8/8.1
Avatar billede chalde Seniormester
05. juli 2015 - 18:54 #7
Mainstream, free support is ending on January 13, 2015 for a number of major Microsoft products, including all versions of Windows 7 (Enterprise, Home Basic, Home Premium,
Support og opdateringer er meget forskellige ting. Windows 7 går først EoL 14. januar 2020, så der er en del år endnu før man behøver at panikopgradere.
http://windows.microsoft.com/da-dk/windows/lifecycle
Avatar billede jensenjs Juniormester
05. juli 2015 - 18:53 #8
#5
For noget tid siden læste jeg en MS plan over hvordan man udruller op til 1 milliard W10 på "samme tid"

Jeg har dog ikke fået det verificeret, men de er tydeligvis godt i gang med forberedelserne til et megaraid.
Avatar billede oppes Seniormester
05. juli 2015 - 21:27 #9
Og når jeg så har skiftet til win 10 - er det så muligt at fortryde alltså vende tilbage til 8,1 - eller skal man så gøre en helt ny installation .
Avatar billede jensenjs Juniormester
05. juli 2015 - 22:52 #10
Avatar billede 220661 Ekspert
06. juli 2015 - 17:21 #11
#8 Ja lige netop. Der er ingen grund til panik. Kan huske det samme skete med XP. Der lukkede de også med supporten langt tid før opdateringerne forsvandt.
Avatar billede Slettet bruger
06. juli 2015 - 18:02 #12
jeg har prøvet at opdatere fra win 7 64 bit til win 10 godt nok i prøve versionen

den kunne man IKKE resette tlbage - det var den lange vej med nyinstall

så regn IKKE med noget

nu er det jo også meningen vi skal af med alle de gamle styresystemer og alle kører win 10
det er jo derfor de har været nød til at gøre den gratis for ligesom at lokke os allesammen på den

jeg stoler slet ikke på microsoft og deres meningen vender som de får nye chefer

i sidste enden handler det jo for dem at sælge
hvordan de lige fastsætter deres priser burde forbruger ombudsmanden kigge lidt

skulle slet ikke undre mig hvis det kun var gratis at opdatere indenfor 1 år

husk på der kommer ny browser Spartan i win 10
det er jo derfor de vil af med den gamle explorer

m.v.h
Avatar billede jensenjs Juniormester
06. juli 2015 - 18:03 #13
Det er fordi man taler om den "personlige" support.
Og ja selvfølgelig er der ikke nogen grund til panik.

Jeg er selv ikke for sikker på hvor meget jeg reelt er interesseret i W10 som den version jeg for tiden tester ser ud, så ved jeg ikke, den er ualmindelig hæslig og alt foregår nærmest som var det apps i windows udgave grimt klodset uetisk design, sådan administrerer man ikke et styresystem, det er sådan man leger og lefler for den laveste fællesnævner.

Skulle det blive sådan og endda fortsætte sådan, så har Linux vundet en gammel bruger tilbage, for det nægter jeg at stå model til.

Så jeg starter med de to bærbarer og ser hvordan de ter sig, de har Windows home på, og vil hurtigt blive opgraderet til W10, og så ser jeg hvordan det er, er det utilfredsstillende, så forsøger jeg mig med en tilbagerulning, er det for latterligt, så rydderjeg maskinerne, sletter BIOS og installerer to af mine 3 W8/8.1 pro systemer, og kører til  de ikke er sikre mere, eller mine to W7, som jeg aldrig opgraderer.

Lige nu er jeg ret frustreret over "Preview edition EN-GB_10130" og dens usmidige brugerflade, men måske vil de tre seneste udgaver overraske.
Avatar billede Slettet bruger
06. juli 2015 - 19:27 #14
har du prøvet ZORIN

den virker ligesom windows

http://zorin-os.com/free.html

du kan se via youtube hvordan du gør

der findes indtil flere med vejledning

https://www.youtube.com/watch?v=x0yoMDEKYzk

der ligger office pakke i den så glem alt om den

m.v.h
Avatar billede Slettet bruger
06. juli 2015 - 19:37 #15
lav en genvej til skrivebord bare ved at hive i søgefeltets hængelås
sværere er det ikke

lagde den ind på ACER 5738 g der ikke er kompatibel med win 10 og det skal den jo være ifølge dem selv - - - win 10 er bagud kompatibel

er ikke vidende om man kan sille spil på den men det skal den heller ikke

så det var alternativet der er helt gratis

jeg hentede core 9 64 bit der bare kører på selv maskiner der er op til 5-6 år gamle ifølge det jeg har læst
Avatar billede oppes Seniormester
09. juli 2015 - 11:43 #16
Tak til jer alle . jeg har besluttet at installere win 10 på win 8,1 Når det nu er muligt i
i STARTEN af AUGUST!?
Send nogle svar I som er interesseret at få points.
Avatar billede Slettet bruger
09. juli 2015 - 12:01 #17
ok
win 10 kommer i flere variationer

http://www.computerworld.dk/art/234342/faa-det-store-overblik-det-her-kan-de-forskellige-windows-10-versioner?utm_source=newsletter&utm_medium=newsletter&utm_campaign=dispatch+14302

så stol ALDRIG på microsoft
deres support er som ikke tilstede værende selv om det er deres system men gide lave programmer der kan redde din dag når synderen sander til som alle windows versioner har gjort

DET EVNER DE ALTSÅ IKKE

gad vide hvad de ellers har af overraskelser til dem der betaler deres løn

godt nok er wion 10 gratis men den næste skal de faktisk gøre sig rigig godt bemærket med

m.v.h
Avatar billede jensenjs Juniormester
10. juli 2015 - 10:55 #18
Hej oppes, jeg springer over så giv bare points til treatmenice

@treatmenice
Jeg var er ret frustreret over hele den amatørisme der over brugerfladen, den var slem nok i W8/8.1 men det forsvarede jeg bravt og il stadig gøre der da W8/8.1 virkelig havde andre og langt stærke forbedringer under motorhjelmen, det er ekstremt hurtigt i forhold til tidligere udgaver af Windows, så en installation af classic shell gjorde W8/8.1 til et noget nært perfekt system, og jeg har installeret mange, rigtig mange af dem, og kun haft enkelte driver problemer, men det er så ikke Windows skyld men derimod HW-fabrikanterne.

Men med W10 er systemet ikke kun grimt og klodset at se på, det er som at lege med DUPLO klodser.

En anstændig sammenligning ville være at spille gode gamle Counterstrike præsenteret i klodser som Minecraft.

Jeg er stadig chokeret, men med de ca 40 års IT erfaring hvor af de fleste er som professionel, ja så har jeg da fundet forskellige smutveje og har manipuleret systemet til det mere strømlignende system det engang var.

Med W10 er MS gået hele vejen og strå nu som et system udformet til den laveste fællesnævner.
Det virker sammensat på en måde der kan få selv mine bedsteforældre til at bruge IT og den sidste gik bort tilbage i 70erne, det er så pædagogisk at selv en pædagog ikke gider det.

Så nu skal jeg igen til at bruge kræfter på at gøre mange bekendt med dette nye "vidunder"

Jeg hadede DUPLO klodserne da de kom frem store grimme og den enkelte klods gav ikke meget plads til  andre, sådan er det i W10, selv den mindste ændring påselv den simpleste menu, under det simpleste menupunkt, ja det skal partout fylde 1/3-1/2 af skærmens areal UANSET HVOR STOR SKÆRMEN END ER.

Men OK det har jeg så med min mangeårige erfaring fået omgået og kan nu sætte systemet op PÅ MIN MÅDE.

En GRIM ting er dog at det er blevet meget tungere for maskinerne at danse med, det kører ikke så smidigt som W8/8.1 der er blevet stablet mere oven på frem for direkte at erstatte og forbedre direkte, man har tydeligvis valgt at omgå tidligere ting uden at fjerne eller direkte rette dem, det er som om der er flere versioner af det samme men der kun præsenteres den "nye" og såkaldt "bedre" udgave.
Avatar billede oppes Seniormester
21. juli 2015 - 21:50 #19
Tak til alle som deltagetfor nyttig information.