Avatar billede biance Nybegynder
05. juli 2015 - 17:51 Der er 9 kommentarer

Wordbrevpapir/PDF oprindelig oprettelses-/redigeringstidspunkt

Ved du eller kender du nogen som sælger ydelsen at "se/finde" de oprindelig oprettelses-/redigeringstidspunkter et Word dokumentet havde, da det blev omdannet til et pdf dokument før filen blev vedhæftet en mail.

Har browsertype filen åbnes i/åbnes første gang nogen betydning ?

Når man laver et almindeligt Word dokument, kan du gå ind og se, hvornår det er oprettet, redigeret osv. De fleste bruger dog, hvis de skal sende et vigtigt brev at lave dokumentet i Word brevpapir, og gemme det som pdf, således at modtageren ikke kan ændre i dokumentet.

Når man efterfølgende vedhæfter filen en mail og modtageren downloader filen, gives filen umiddelbart down-loadnings tidspunktet for modtageren, som oprettet og sidst redigeret, dvs. samme tidspunkt.

Jeg vil gerne finde ud af, hvornår afsenderen oprindeligt har oprettet og senest redigeret Word-dokumentet før det blev en fil.
Avatar billede ptj_11 Forsker
06. juli 2015 - 12:22 #1
Jeg skal ikke kunne sige, om MS-Word gemmer oplysninger om det originale dokument i den gemte PDF-fil.

Men et lille forsøg med et dokument oprettet i MS-Word, dernæst gemt som PDF-fil og sendt som vedhæftning til mail og gemt lokalt.
Dokumentet har været åbnet både med Adobe Reader og PDF Converter Professional ver. 8.1 fra Nuance. Der stilles næsten de samme muligheder til rådighed i begge programmer, dog lidt flere i PDF converter.
I begge programmer viser i dokumentegenskaberne originale oprettelses og ændrings-tidspunkter.
Hvis dine vedhæftninger gemmes med modtage/gemmetidspunkt, så må det bero på en indstilling i din MS-Outlook.
Hvis du finder denne indstilling og ændrer den til at gemme med dokumentets originale datooplysninger, så skulle dit behov være opfyldt.
/ptj_11
Avatar billede biance Nybegynder
09. juli 2015 - 20:25 #2
Mange tak for din hjælp, kan du hjælpe mig lidt yderligere ? Jeg har prøvet at downloaded programmet PDF Converter Professional, men jeg forstår ikke at bruge det.

Jeg har prøvet på et par forskellige filer, hvor jeg får fejlkoden docx There is no associated application installed. Har du nogen idé om, havd jeg gør forkert ?

Skal jeg have nogle specielle indstillinger. ?
Avatar billede ptj_11 Forsker
09. juli 2015 - 23:44 #3
Jeg tror, at du har forsøgt at åbne nogle wordfiler. Er det rigtigt?

Angående brug af programmet PDF-Converter:
Først skal vi lige være sikre på, at du downloader det rigtige program:
http://pdf-converter-standard.en.softonic.com/download

Dernæst skal du under installationen vælge, at programmet bliver din foretrukne pdf-reader.
Alternativt kan du via stifinder browse dig frem til den aktuelle fil, som du ønsker at behandle
. (bemærk- filen du vil behandle skal være en pdf-fil).
Når du har åbnet filen i Pdf Converter, så skal du vælge menupunktet "Dokument/Dokumentegenskaber".
Her får du alle tilgængelige oplysninger.
/ptj_11
Avatar billede ptj_11 Forsker
09. juli 2015 - 23:49 #4
Jeg er først ved maskinen igen søndag aften.
/ptj_11
Avatar billede biance Nybegynder
10. juli 2015 - 13:47 #5
Ja, det var nemlig lige præcist word-filer, at jeg ville åbne. Ved du, hvormeget man kommer til at kunne se af den oprindelige fil ? Er alle data mistet eller kan man finde frem til tidligere versioner ?
Avatar billede ptj_11 Forsker
13. juli 2015 - 10:40 #6
Lad os starte med at sætte et par ting på plads først og fremmest:
Dokumentfiler er som udgangspunkt associeret (sammenhørende) med de programmer, som har været anvendt til at fremstille dem, det vil feks. sige, at en word-fil hører sammen med ms-word, en rtf-fil hører sammen med Wordpad.
I nogle situationer kan man åbne filer fra et andet dokument-programmer.
Eksempel:
Et MS-Word dokument kan godt åbnes med Wordpad, og et Wordpad dokument kan også åbnes med MS-Word.
Forskellen på de to nævnte eksempler er, at MS-Word er programmeret, så det kan håndtere alle formateringer i et Wordpad dokument, hvorimod Wordpad ikke kan håndtere alle formateringer i et MS-Word dokument.
Når men har åbnet det fremmede dokument i et af programmerne, så kan man kigge på indholdet, og derefter lukke filen igen. Så vil dokumentet stadigt bevare sit tilhørsforhold til det oprindelige program. Hvis man derimod redigerer i dokumentet, så vil det efter at være gemt, høre sammen med det program man har lavet ændringerne i.
Du vil altså derfor som udgangspunkt ikke kunne spore eventuelle tidligere versioner, når først dokumentet har været gemt fra et andet program, da der i realiteten er tale om en ny fil.
Giver dette mening for dig?
/ptj_11
Avatar billede ptj_11 Forsker
13. juli 2015 - 10:44 #7
Hvis du kan få adgang til den oprindelige MS-Word fil, så har MS-Word en funktion til at få vist alle ændringer, dog har MS-Word også en funktion til at fjerne alle spor af tidligere ændringer, så der gives ingen garantier for at spore ændringer.
/ptj_11
Avatar billede biance Nybegynder
14. juli 2015 - 16:17 #8
Tusind tak for hjælpen, jeg holder dig opdateret.
Avatar billede ptj_11 Forsker
14. juli 2015 - 16:57 #9
Af hensyn til andre, som skulle komme forbi denne tråd:
Originaldokumentet har været konverteret tilbage til MS-Word, men som ventet var der ingen yderligere oplysninger at hente.
Der eksisterer muligvis ældre udgaver af dokumentet, men de ligger i givet fald på den maskine, hvor dokumentet oprindeligt blev skabt.
/ptj_11