Avatar billede KenneyD71 Nybegynder
06. juli 2015 - 06:42 Der er 1 kommentar og
1 løsning

VBA Markér alt under overskrift med anden kolonne som reference

Jeg har en række data, der har overskriften "X".
Der er huller i data enkelte steder, men ikke i nabokolonnen.

Jeg har brug for med udgangspunkt i nabokolonnen at finde den sidste række der skal anvendes i markeringen.

Jeg har en gammel kode, der markerer hele ranged imellem sidste celle i nabokolonnen og først kolonne - men hvordan skal koden modificeres, hvis jeg skal anvende slutkolonne i nabokolonne, som slutkolonne i den kolonne jeg skal markere?

Kode:
Sub Marker_alt_under_overskrift_x()

Dim AlfaCell As Variant
Dim BravoCell As Variant

Dim NameRange As Variant

    Cells.Find(What:="x", After:=ActiveCell, LookIn:=xlFormulas, LookAt _
        :=xlPart, SearchOrder:=xlByRows, SearchDirection:=xlNext, MatchCase:= _
        False, SearchFormat:=False).Activate

    ActiveCell.Offset(1, 0).Activate
    AlfaCell = ActiveCell.Address

    Range("A1").Select
    Selection.End(xlDown).Select
    Selection.Offset(1, 0).Select
    ActiveCell.Offset(-1, 0).Activate
    BravoCell = ActiveCell.Address

    Set NameRange = ActiveSheet.Range(AlfaCell, BravoCell)

    NameRange.Select

End Sub
Avatar billede KenneyD71 Nybegynder
06. juli 2015 - 06:54 #1
sådan som jeg ser det har jeg brug for et offset imellem Alfacell og BravoCell, så kan jeg lave en CharlieCell noget i stil med:

Range("A1").Select
    Selection.End(xlDown).Select
    Selection.Offset(1, 0).Select
    ActiveCell.Offset(-1, 0).Activate
    BravoCell = ActiveCell.Address

TÆL ANTAL RÆKKER IMELLEM IMELLEM BravoCell og AlfaCell.
    CharlieCell =  BravoceCell.offset (antalle af rækker, o)

    Set NameRange = ActiveSheet.Range(AlfaCell, CharlieCell)
Avatar billede KenneyD71 Nybegynder
23. juli 2015 - 18:06 #2
Sub AddKPIMatchogAutoFill()

Dim AlfaCell004 As Variant
Dim Alfacellcol004 As Integer
Dim BravoCell004 As Variant
Dim Bravocellcol004 As Integer
Dim Offsetcount004 As Integer
Dim CharlieCell004 As Variant
Dim SourceRange004 As Variant
Dim FillRange004 As Variant

Worksheets("Ekspo_bunke").Activate

Cells.Find(What:="KPI-Match", After:=ActiveCell, LookIn:=xlFormulas, LookAt _
:=xlPart, SearchOrder:=xlByRows, SearchDirection:=xlNext, MatchCase:= _
False, SearchFormat:=False).Activate

ActiveCell.Offset(1, 0).Activate

AlfaCell004 = ActiveCell.Address
Alfacellcol004 = ActiveCell.Column
Range("F2").Select

'''''prøver flere varianter herunder med formula
'Selection.Formula = "=INDEKS(KPI;SAMMENLIGN(C2;Typen;0);0)"

ActiveCell.Formula = "=INDEKS(KPI;SAMMENLIGN(C2;Typen;0);0)"
'ActiveCell = "=INDEKS(KPI;SAMMENLIGN(C2;Typen;0);0)"
'ActiveCell.FormulaR1C1 = "=INDEKS(KPI;SAMMENLIGN(C2;Typen;0);0)"

Range("A1").Select
Selection.End(xlDown).Select
Selection.Offset(1, 0).Select
ActiveCell.Offset(-1, 0).Activate

BravoCell004 = ActiveCell.Address
Bravocellcol004 = ActiveCell.Column
Offsetcount004 = Alfacellcol004 - Bravocellcol004

CharlieCell004 = ActiveCell.Offset(0, Offsetcount004).Address

    Set SourceRange004 = ActiveSheet.Range("F2")
    Set FillRange004 = ActiveSheet.Range(AlfaCell004, CharlieCell004)

    SourceRange004.AutoFill Destination:=FillRange004

End Sub