Avatar billede shygrrrl2000 Nybegynder
06. juli 2015 - 11:33 Der er 4 kommentarer

differencen mellem datoer fordelt på tre kolonner

Hej

Arbejder med nogle data fordelt på tre kolonner. Hver række svarer til et projekt, hvor den første kolonne består af en ønsket leveringsdato, anden kolonne er aftalt leveringsdato og sidste kolonne er den reelle leveringsdato. I kolonne 2 er kun indskrevet en dato, såfremt det ikke har været muligt at levere til den ønskede leveringsdato. Mit spørgsmål drejer sig derfor om, hvorledes jeg kan finde differencen mellem den aftalte leveringsdato og den reelle leveringsdato. Står der ikke noget i den pågældende celle med aftalte leveringsdato vil jeg gerne at den benytter datoen fra kolonnen med den ønskede leveringsdato. Jeg har derfor forsøgt mig med nedenstående formel, som virker når der står noget i kolonnnen med den aftalte leveringsdato, men så snart der ikke står noget i denne kolonne konverterer den datoen i kolonnen med den ønskede dato til en talværdi og jeg får dermed et meget mærkeligt resultat. hvorledes får jeg dette til at fungere?

=HVIS(ANTAL.ARBEJDSDAGE((HVIS(F2402>0;F2402;E2402));$G2402)>1;ANTAL.ARBEJDSDAGE($G2402;$F2402)+1;ANTAL.ARBEJDSDAGE($G2402;$F2402)-1)

Program version; Microsoft Excel 2013
Operativsystem; Windows 7

Håber der er en venlig sjæl som kan være mig behjælpelig.

på forhånd mange tak.
Avatar billede kim1a Ekspert
06. juli 2015 - 12:02 #1
Hvis jeg ellers læser korrekt forstår jeg ikke din lange formel. Bør den ikke blot være:
=NETWORKDAYS(IF(C2="";B2;C2);D2)

Hvor kolonne A er ønsket
B aftalt
C faktisk

Bemærk jeg benyttede tom = "" fremfor større end 0, selvom det vist ikke gør en forskel.

Jeg arbejder på Engelsk, hvorfor Networkdays = antal.arbejdsdage og if = hvis.

Jeg er ikke helt med på hvorfor du opererer med en løsning som enten tillægger eller fratrækker en enkelt dag alt efter om der er en dag til forskel på ønsket og aftalt når du selv skriver at cellen er tom hvis datoerne er ens.
Avatar billede shygrrrl2000 Nybegynder
06. juli 2015 - 13:10 #2
Hej Kim1a

Tak for din hjælp.

Jeg er ikke sikker på at jeg helt forstår din formel eller kan få den til at virke.

Med D2 mener du så C2? eller hvordan skal jeg forstå den? Derudover er det kolonne 2 (den du kalder B) som kan variere, hvorvidt der er en dato eller ej, så tænker har prøvet både din opsætning og følgende;
=antal.arbejdsdage(hvis(B2="";A2;B2);C2)

Så virker formelen, men tæller en dag forkert, hvilket er årsagen til jeg henholdsvis har fratrukket og tillagt en enkelt dag. Når den ønskede (A) eller aftalte leveringsdato (B) er den samme som den faktiske leveringsdato (C) tælles det som en dag, hvor jeg gerne vil at den tæller som nul dage i difference.

Jeg har derfor prøvet både at tillægge og fratrække en dag, men det går derfor galt når formlen både skal virke hvor der leveres før aftalte leveringsdato (B) og efter aftalte leveringsdato (B)

håber ovenstående giver mening og du kan være mig behjælpelig?
Avatar billede kim1a Ekspert
06. juli 2015 - 13:41 #3
Ah - nu forstår jeg. Og det var naturligvis mine klovnerier der giver mystikken for dig. Jeg var startet i kolonne B.

Så i min formel, netop som du regner ud:
B ønsket
Caftalt
D faktisk

Jeg kan dog ikke forstå at den laver brok hos dig. Se dette upload:
http://gratisupload.dk/f/8sf1tbwkxr/
Avatar billede kim1a Ekspert
06. juli 2015 - 16:40 #4
Jeg kommer til at tænke på om det kan være noget med tidspunkt? Har dine datoer evt. tidspunkt også?