Avatar billede Helbo Nybegynder
06. juli 2015 - 14:34 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Hvis-funktion

Kære alle,
Jeg har overtaget et excel-ark, som jeg kunne tænke mig at optimere på grund af at det skal ændres manuelt 97 gange, hvis der kommer en ændring (opdateret tal). Arket består af en stor 97*97 matrix, som indeholder en simpel hvis-funktion.

Min første observation (1A) har følgende formel: =HVIS(Data!$E$4>Data!$E4;1;0), næste observation i rækken (2A) har =HVIS(Data!$E$4>Data!$E5;1;0).
Den første observation i efterfølgende kolonne (1B) har derefter denne formel: =HVIS(Data!$E$5>Data!$E4;1;0). og derefter (2B) =HVIS(Data!$E$5>Data!$E5;1;0).
Det er det første led i hvis-funktionen, som gør, at det ikke er muligt at "trække" formlen på tværs af kolonnerne.

Hvordan kan jeg ændre/tilpasse funktionen, så det er mulig at gøre dette?

På forhånd tak.
Avatar billede Mads Larsen Nybegynder
06. juli 2015 - 15:06 #1
=HVIS(Data!$E4>Data!$E4;1;0)

Det er ikke sådan du mener? Ellers så har jeg misforstået spørgsmålet.
Avatar billede Helbo Nybegynder
06. juli 2015 - 15:34 #2
Det har ikke rigtig nogen betydning på nuværende tidspunkt, men kan godt se hvad du mener.

Problemet er, at når jeg skal "trække" formlen til højre, f.eks. 1A til 1B, så skal E4 ændre sig til E5. Hvis jeg dropper at låse cellen og "trækker" cellen fra 1A til 1B, så ændres E4 sig i stedet for til F4.

Det er en smule svært at forklare, så håber du forstår det jeg skriver.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
06. juli 2015 - 16:04 #3
Er det sådan:

=HVIS(Data!$E$4>INDIREKTE("Data!$E"&KOLONNE(D:D));1;0)
Avatar billede Helbo Nybegynder
07. juli 2015 - 09:01 #4
Hej xl-Enthusiast,

Det er tæt på, men den funker ikke helt. Jeg prøvede dette:

=HVIS(INDIREKTE("data!E3"&KOLONNE($E:$E))>data!$E3;1;0)

Kan man sende et excel-ark inde i dette forum, det gør det nok lettere at forstå, hvordan det ligger og skal beregnes.

Hvis ikke, så ligger mine kommuner i en kolonne (A) og værdier i en anden kolonne (E). Det er kun kolonne (e), som bliver brugt til at beregne resultatet.
Resultaterne ligger en i matrice, så alle kommuner bliver testet på tværs af hinanden. Første punkt (Albertslund,Albertslund) har denne formlen: =HVIS(data!$E$3>data!$E3;1;0), punkt (Albertslund, Allerød) har =HVIS(data!$E$4>data!$E3;1;0).
Punkt (Allerød, Albertslund) har: =HVIS(data!$E$3>data!$E5;1;0)

            Albertslund  Allerød  Assens ..........
Albertslund    0            1        0
Allerød        1            1        0
Assens          1            1        1
  .

Håber det kan bruges.

Venlig hilsen Aske
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
07. juli 2015 - 09:20 #5
Upload hertil

http://gratisupload.dk/

and kopier et link til filen i en ny post her på Eksperten.
Avatar billede Helbo Nybegynder
08. juli 2015 - 09:55 #6
Hej igen,

Har lavet et lille eksempel, som kan findes her:
http://gratisupload.dk/f/8sfvsjgzsi/

Håber du kan bruge det til noget.

Vh. Aske
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
08. juli 2015 - 10:15 #7
Avatar billede Helbo Nybegynder
08. juli 2015 - 12:02 #8
Via din første formel, har jeg selv lige fundet ud af det:
=+HVIS(INDIREKTE("data!$E"&KOLONNE(C:C))>Data!$E3;1;0)

Jeg ser lige på din løsning.

Mange tak for hjælpen.

Hvordan giver jeg dig pointene?
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
08. juli 2015 - 12:21 #9
Ved at acceptere dette svar.