Avatar billede Steen Seniormester
06. juli 2015 - 18:27 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Uviden om opdateringer til motherboard, CPU mm.- hjælp søges.

Hej

Jeg har aldrig brug meget tid på at holde Bois, Motherboard, processer og andet vigtigt opdateret, og nu sidder jeg og forsøger at finde frem til de nyeste version, men er mere forvirret end på rette vej.

Mit Motherboard er et :
Manufacturer: ASUSTeK COMPUTER INC.
Product: SABERTOOTH X79
Version: Rev 1.xx

BIOS Details
Name: BIOS Date: 06/18/13 17:38:21 Ver: 41.04
Manufacturer: American Megatrends Inc.
Version: 4104
Copyright: ALASKA - 1072009
Date: 18-06-2013
Size: 8.192 KB

CPU Properties
Physical Processors: 1
Logical Processors: 12
Name: Intel(R) Core(TM) i7-3930K CPU @ 3.20GHz
Description: Intel64 Family 6 Model 45 Stepping 7
Manufacturer: GenuineIntel
Frequency: 3201 MHz
External Clock Frequency: 100 MHz
Processor ID: BFEBFBFF - 000206D7

Cache Properties
L1 Data Cache: 6 x 32 KB
L1 Instruction Cache: 6 x 32 KB
L2 Cache: 8 x 256 KB
L3 Cache: 12 MB

Extended Details
Architecture: x64
Number of Cores: 6
APIC ID: 0
Address Width: 64 bit
Data Width: 64 bit
Socket Designation: LGA2011

Andet der er vigtigt at få opdateret ? USB controller måske ??

Og nu det svære spørgsmål, hvor finder jeg de forskellige filer og
vejledninger der skal downloades ? har været omkring Asus.com, men
finder ikke det jeg skal bruge..

Jeg har 32GB ram i og som jeg læser det kan der være 128GB ialt.
Er det vigtigt af finde nøjagtigt de samme ramklodser igen, eller kan jeg godt anvende et andet fabrikat, som måske er billigere ?

Physical Memory 0
Device Locator: ChannelA_Dimm1
Bank Label: ChannelA
Manufacturer: Kingston
Serial Number: D03D4201
Part Number: 9905403-518.A00LF
Type: Unknown
Type Detail: Synchronous
Form Factor: DIMM
Data Width: 64 bit
Total Width: 64 bit
Capacity: 8.192 MB
Speed: 1.600 MHz

-----
Grafikkortet viser selv når der er nye opdateringer.
Avatar billede milter Ekspert
06. juli 2015 - 20:58 #1
Opdateringer til BIOS er normalt kun nødvendige, hvis du vil tilføje noget hardware, som ikke er understøttet af din nuværende BIOS, og opdateringer til bundkortet kan være løsningen, hvis du oplever ustabiliteter af en eller anden slags. Min egen politik på det område har gennem årene været: "If it ain't broke, don't fix it".

Normalt laver jeg den første opstart af en ny computer med de leverede drivere og BIOS. Derefter opdaterer jeg dem og rører dem ikke siden, medmindre et eller andet antyder, en opdatering kan være nødvendig.

Ja, det er vigtigt at anvende nøjagtigt samme type RAM-blokke, hvis man vil føje flere til, men med 32GB burde du ikke få problemer på det område.

Din BIOS-dato tyder på, at du skal installere en ny for at kunne installere 128GB. På Asus' hjemmeside kan du finde en nyere BIOS end din nuværende. Den er dateret 28-7-2014, og i beskrivelsen af den siger Asus: "Enables 128GB(8*16GB) support by IM ( Intelligent Memory ) memory modules"

Jeg går ud fra, du bruger Windows 7, 64 bit.

http://www.asus.com/Motherboards/SABERTOOTH_X79/HelpDesk_Download/
Avatar billede Steen Seniormester
06. juli 2015 - 22:13 #2
Tak for dit svar.

Min computer bruges mest til de tunge opgaver, som at redigere video og arbejde med after effects, så mere ram er altid kærkommet.

På denne hjemmeside er der noget der hedder
"Kingston ValueRAM DDR3-1333 DC - 16GB" som er til at komme til for penge, men jeg ved ikke om de kan anvendes med dem jeg har. Det er 2x8GB klodser. 16GB er stadig for dyre.

http://www.proshop.dk/RAM/Kingston-ValueRAM-DDR3-1333-DC-16GB-2343935.html

Er det tilladt at blande størrelserne da 4GB ikke er så dyre og derfor også kunne være en mulighed.
http://www.proshop.dk/RAM/Kingston-ValueRAM-DDR3-1333-SC-4GB-2344727.html

---
USB portene driller tit, det er ikke altid under opstart at mine externe Harddiske bliver fundet, og ligeledes når jeg kommer en "Memory stick" .
Avatar billede Steen Seniormester
07. juli 2015 - 19:04 #3
Tak for din hjælp - smid et svar og der er point
Avatar billede milter Ekspert
08. juli 2015 - 00:09 #4
Velbekom, og snup bare selv pointene.

Jeg har kigget lidt rundt på nettet om monstermaskiner med 128 GB RAM. For det første ser det ud til, at din CPU kun kan klare 64 GB. For at få noget fornuftigt ud af de 128 GB, skal du over i meget dyre CPU'er, f.eks. Intel Dual-Core Xeon.

For det andet skal du bruge alle otte hukommelsesslots med 16 GB i hver for at komme op på de 128 GB eller købe meget dyre blokke med 32GB i hver. Under alle omstændigheder bliver det en ganske pæn udgift.