Avatar billede jenzahr Nybegynder
11. juli 2015 - 17:04 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Ny computer til Afrika

Hej eksperter

Som led i min forskning i Afrika har jeg brug for at indkøbe en ny computer. Jeg leder efter en computer, som skal kunne fungere i det noget mere udfordrende klima. Landet ligger tæt på ækvator og betyder derfor, at der er meget varmt (35 grader) og fugtigt i den ene halvdel af året og køligere (20 grader) men meget støvet den anden halvdel af året. Hvilken computer passer til disse forhold? Computeren skal bruges indendørs, men grundet forholdene i et u-land, så er der ikke aircondition, så udluftning foregår med en vindblæser/fan eller at åbne vinduer.

Jeg har ikke så store krav til den herudover. Den skal kunne køre Microsoft Office 2010 eller 2013, Stata og Microsoft Outlook. Den skal helst ligge i omegnen af DKK 5.000 eller herunder.

Med venlig hilsen
Avatar billede jenzahr Nybegynder
11. juli 2015 - 17:06 #1
Jeg glemte at nævne, at der er snak om en bærbar computer.
Avatar billede Blueeyez Mester
11. juli 2015 - 18:28 #2
For 5000 kr tvivler jeg på du finder en egnet bærbar til følgende vilkår..

Prøv og kontakt Lenovo de har en T serie som skulle kunne tåle hårde vilkår.. Jeg har dog set måske fra dem en serie bærbar til 30 - 50k der skulle kunne holde til ekstreme vilkår..

Men ihvertfald prøv og ring til lenovo..
Avatar billede claes57 Ekspert
11. juli 2015 - 20:46 #3
du kan også gå en anden vej. Du har ikke disse krav - men kan lige så godt bruge andet programmel. En usb-stick med office, mail og måske lidt mere - bare plug ind i en pc du møder undervejs, og du har alle dine data og programmer.
http://portableapps.com/
opsæt og test din usb hjemmefra. Meget solid løsning.
Avatar billede jenzahr Nybegynder
11. juli 2015 - 22:15 #4
En USB med programmer er desværre ikke en mulighed. Det skal benyttes af en dataindtaster, så der skal være en fysisk computer til afbenyttelse hele tiden. Men ellers skal for budet.

Synes det lyder absurdt dyrt for en computer. Der må da være noget til overkommelige penge. Muligvis er der varmt, støvet og fugtigt, men dataindtasteren sidder trods alt på et kontor. At levetiden formodentlig vil blive kortere end hvad den ville have været i Danmark må jeg bare tage med. Kender andre der har benyttet sig af en Dell Latitude dernede, som har fungeret udmærket til formålet.
Avatar billede claes57 Ekspert
11. juli 2015 - 23:06 #5
Mange steder er de langt fremme med mobiltelefon. Excel/word på en håndværker-smartphone og data til dropbox som backup? Selv android kan jo Microsoft Office nu om dage. Indtast og gem på ramkortet til upload er muligt. Jeg kan ikke se det praktiske i at slæbe rundt på et komplet dansk kontor der. Hvis det er dataopsamling, så lav formularer i Google docs hjemmefra, så kun data indtastes og formularer kan vedligeholdes fra dk undervejs.
Avatar billede jenzahr Nybegynder
11. juli 2015 - 23:18 #6
Min dataindtaster sidder på et kontor og indtaster spørgeskemaer. Da hans arbejde består af dette syv timer om dagen, så skal forholdene være gode og det synes jeg ikke det ville være med en smartphone. Desuden skal han tilsluttes en printer på kontoret via usb. Selvom dit forslag var noget jeg ikke vidste var muligt, så er det i denne specifikke situation ikke brugbart for mig. Men tak for at udvide mit kendskab til IT og dets muligheder.
Avatar billede arne_v Ekspert
12. juli 2015 - 05:01 #7
Panasonic Toughbook

de billigeste modeller koster som spritnye lidt mere end hvad du oensker at bruge, men du burde kunne faa en refurbished indenfor dit budget.
Avatar billede arne_v Ekspert
12. juli 2015 - 05:02 #8
De dyre modeller er *meget* dyre. Saadan er det med kvalitet som produceres i smaa maengder.
Avatar billede jenzahr Nybegynder
26. juli 2015 - 11:38 #9
Føler ikke mit svar blev besvaret til fulde. Tager derfor selv point.