Avatar billede Simseen Praktikant
12. juli 2015 - 19:00 Der er 1 kommentar

Feedback på min nye side

Hej Eksperten!

Jeg tænker i kan give relevant feedback herinde, da der nok sidder en hjemmeside nørd eller to!

Det sidste stykke tid har jeg arbejdet en del på min nyeste side http://prestamo.dk/ - Som primært handler om lån, men også generelt om at spare penge osv.

Jeg ønsker feedback på ting såsom:

-Første håndsindtryk
-Brugervenligheden
-Strukturen
Avatar billede Slater Ekspert
13. juli 2015 - 10:04 #1
Førstehåndsindtryk? Lidt intetsigende. Der er ikke noget der umiddelbart fortæller mig hvad siden er om. Designet er pænt nok men siger intet om indholdet, navnet giver mig ingen associationer til lån, og logoet? Hvad er det? Noget grønt og blåt i... en bølge? Et spørgsmålstegn?
Man er nødt til at læse teksten for at finde ud af, hvad siden handler om. Design, logo, navn og evt. tagline kunne godt give et hint.

Generelt skriger det også lidt "standard Wordpress template", som for de lidt netkyndige siger blog, ikke professionel side.
Det lidt amatøragtige bliver også hjulpet på vej af utallige stavefejl og underlig kommasætning. Den har ikke den helt troværdige følelse, som er vigtig når det handler om penge - også selvom du ikke låner dem ud selv.

- Hvorfor er cookie-popup'en i bunden på en blanding af dansk og engelsk?
- Hvorfor, hvis jeg vælger at låne 100 kr, ser jeg stadig samme liste over låneudbydere, i stedet for kun dem der tilbyder 100 kr lån?
- På samme måde, hvorfor når jeg vælger "Lån trods RKI" ser jeg kun låneudbydere der kræver at man ikke er i RKI? Du skriver man kan låne, men ikke hvor.
- Hvorfor er teksten til den ene menuknap "Lån 5000" med en drop-down med flere muligheder? Hvis man ikke holder musen over, tror man man kun kan låne 5000. Hvorfor ikke bare "Lån beløb" eller lignende?
- Hvorfor er "Quicklån" et underpunkt af "Kviklån"?

Den template du har brugt er responsiv, men listen over låneudbydere er ikke, så siden kan ikke bruges ordentligt på mobil.

At have alle lånebeløbende stående i listen fungerer måske på desktop, men på mobil gør det menuen irriterende lang. Måske display:none; dem på mobil, have kun én "Lån beløb"-knap og i stedet lade folk vælge beløbet efter de har skiftet til lånesiden?

Hamburgermenuer bør generelt være en sidste udvej. De er enormt populære, men undersøgelser viser at kun omkring 10% af brugere nogensinde åbner dem, så rent UX-mæssigt er det altid bedst at have de vigtigste funktioner synligt, uden først at skulle åbne en menu.

Detalje: søgefunktionen lukker ikke menuen på mobil, så hvis man har menuen åben og forsøger at søge, ser det ud som om intet sker, fordi søgeren kommer bag menuen.

UX: hvis jeg selv skulle bruge siden, ville jeg synes en filtreringsmulighed ville være rigtig rar. Altså i stedet for at skulle se en liste, ville jeg kunne vælge at jeg vil f.eks. låne 10.000 kr, jeg er ikke i RKI og jeg er X år gammel - og så få en liste over kun de udbydere, jeg kan bruge.

Ellers fint struktureret side.