Avatar billede Ms87 Nybegynder
21. juli 2015 - 12:01 Der er 6 kommentarer

Anvendelse af Æ,Ø & Å i domænenavne

Hej Eksperter.
Jeg ville høre, om domænesteder som kan tilbyde en webadresse, samt email som kan indeholde Æ,Ø & Å, har problemer med at modtage mails fra udbydere som ikke understøtter disse tegn? Er der nogle ulemper ved at vælge et domain med disse tegn? Her tænker jeg e-mail mæssigt :)

Mvh. Mikkel
Avatar billede kurt54 Ekspert
21. juli 2015 - 12:55 #1
Det er bogstaver som ikke er særlig kendt globalt - de fleste brugere udenfor landet mangler dem umiddelbart på tastaturet. Desuden er der større chance for de tegn giver problemer også hvor man har valgt at supportere det. Du skal ikke forvente amerikanere får dem testet lige så godt som almindelige tegn.
Avatar billede claes57 Ekspert
21. juli 2015 - 14:21 #2
det er ret dumt - du får en officiel email som fx
navn@xn--domæne uden æøå-noget kode.dk
og den skal du bruge de fleste steder til mail.
Jeg har selv et domæne liggende ifald æøå kommer i brug i min levetid - men bruger en gmail pt.
Avatar billede Ms87 Nybegynder
21. juli 2015 - 15:15 #3
Okay tak. Den skal dog udelukkende anvendes firma relateret her i Danmark. Tænkte bare, at hvis jeg opretter en web adresse med et ø, så kommer mailen jo også med et ø, hvorfra mit spørgsmål opstod. Men hvis ikke alle e-mail udbydere kan sende til en mail med ø, er det lidt risikabelt at bruge det .
Avatar billede claes57 Ekspert
21. juli 2015 - 15:25 #4
jeg ville gå efter et o eller oe omskrivning til prof brug.
Avatar billede erikh1 Praktikant
23. juli 2015 - 15:23 #5
Standard i DK er at bruge aa, ae, oe og ikke bruge æ,ø,å, da det kan give en masse besvær når folk skal linke til dig. Køb evt domænerne med æøå og viderestil til dit andet domæne.
Avatar billede LarsJH Nybegynder
22. september 2015 - 12:31 #6
Det kan sagtens lade sig gøre, men som andre også har nævnt vil den, når man kopierer URL'en, omskrives til en URL som browseren kan læse og forstå.

Dermed ikke sagt at man ikke skal gøre det. Giver det mening for dig, så gør det, men køb samtidig domænet med ae oe eller aa, så du er sikker på at have domænerne for dig selv.

Samtidig er det skam også muligt at sende en mail til mail@hererminadressemedæøå.dk uden problemer, igen vil mail programmet blot omskrive mailen, så den er til at læse og forstå.

Håber det var svar nok.

Bh

Lars