Avatar billede 1Dorte Guru
21. juli 2015 - 12:57 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Handbrake - Kan finde dvd men ikke filmen

Hej

Jeg har lige brugt Handbrake med succes. Men nu har jeg et par dvd'er (den ene helt ny), som den ikke kan omforme til mp4-fil.

I Source kan jeg godt vælge DVD-drevet, og filmens titel står der også. Den scanner kort, men bagefter står der ikke noget i feltet "titel". Forsøger jeg alligevel at trykke på start, skriver programmet, at jeg først må scanne.

Hvad går galt?
Avatar billede claes57 Ekspert
21. juli 2015 - 14:17 #1
programmet kender ikke formatet/koden. Se efter opdatering/tillæg til programmet på dets hjemmeside. Har de et faq-forum, så kan du evt nævne de problemfyldte film der for at høre, om andre har løsninger.
Avatar billede 1Dorte Guru
21. juli 2015 - 14:28 #2
Det er helt almindelig dansk-købte dvd'er (Lego The Movie + Grusomme mig).
Avatar billede claes57 Ekspert
21. juli 2015 - 15:33 #3
programmets faq (jeg tror på mulighed b, og de henviser så til at bruge andet software, der kan omgå det - uden at nævne navne - det må du selv finde i givet fald):
HandBrake appears to get stuck "Scanning Title x of x" or displays the message "No Title(s) found....". How do I fix this?

It means that one of the following are the case:

a) You've selected an input source which is in a format which HandBrake does not supported. (Find different software that supports the format.)
b) Your source is copy protected. (HandBrake is not a ripper, it does not support removal of copy protection.)
c) It's badly mastered or broken. (Find software to fix the source file)
d) Whatever software you used to remove the copy protection, either didn't do it's job, or broke something in the transfer. (Try different software)
Avatar billede 1Dorte Guru
21. juli 2015 - 21:37 #4
Hej igen
Jeg har set det, som du henviser til.
Jeg går ud fra, at der er en lang række dvd'er, hvor man ikke kan gøre det?

Jeg havde egentlig tænkt mig at købe en ekstern bluray-afspiller, da jeg har en del blu-ray film eferhånden. Men der løber jeg vel ind i de samme problemer?

Jeg ønsker ikke at gøre noget, som er ulovligt. Men det mener jeg hellere ikke det er, når jeg ejer dvd'en og blot ønsker at få den i et format, hvor jeg også kan se den på en tablet.

Hilsen
Dorte
Avatar billede claes57 Ekspert
22. juli 2015 - 02:59 #5
Mange Blu-ray er også beskyttet. Der findes programmer, der kan åbne film, og så vidt jeg ved, så må man godt hvis det er nødvendigt for at kunne se på eget udstyr. Det har der vist nok stået noget om på kulturministeriets hjemmeside.
Avatar billede eurositi Ekspert
22. juli 2015 - 18:11 #6
Lego-filmen er sandsynligvis kopibeskyttet. Dét kan Handbrake ikke klare, men det kan MakeMKV, som er meget let at bruge.
Hent det gratis (og sikre) program hér: http://www.makemkv.com

Programmet opdateres ret ofte, men det fylder ikke ret meget, så det er ikke noget problem.

Programmet giver nogenlunde sig selv ift. kopiering - du vælger selv hvor meget ekstramateriale, ekstra lydspor, undertekster, du vil tage med over i fil-kopien. Det går meget hurtigere end med Handbrake, fordi programmet blot kopierer filmen uden at ændre på den. Video- og lydkvaliteten er derfor tabsfri ift. originalen.

Output-formatet er MKV (Matroska). Det er helt perfekt til arkivering/bevaring af filmen. Alle andre tablets end iPads kan afspille MKV-filer. Så hvis du har sådan én, eller hvis du af en anden mystisk kan du importere videoen i Handbrake og konvertere den til MP4, lige som du gør med andre DVD'er.
Avatar billede 1Dorte Guru
22. juli 2015 - 18:38 #7
Hej
Jeg har tidligere forsøgt med MakeMKV, men jeg kan ikke få det til at fungere. Jeg har prøvet flere forskellige programmer for at se om jeg kunne bryde kopisikringen.
Det lykkedes med AnyDVD. Dog umiddelbart et lidt irriterende program, da det selv starter op, når jeg sætter dvd/blu-ray i. Jeg ripper de (børne)film, jeg har. Og så afinstallerer jeg det nok igen.

Claes57 du har hjulpet mig et stykke af vejen. Læg et svar inden for et døgn, og du får pointene.

Hilsen
Dorte
Avatar billede eurositi Ekspert
23. juli 2015 - 00:04 #8
Det er OK, Dorte.
Vær dog opmærksom på, at MakeMKV opdateres med nye dekrypteringsnøgler ret ofte, så det kan ikke udelukkes, at programmet kan læse din Blu-ray nu, selv om den ikke kunne det tidligere.
Avatar billede claes57 Ekspert
02. september 2015 - 10:52 #9
Ligemeget med point her.