Avatar billede BRHOL Juniormester
21. juli 2015 - 20:59 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Spørgsmål om ægthed?

Hej Eksperter

Står i den situation at jeg har behov for at kunne vurdere ægtheden at et billede, er der nogle gode råd?

Jeg kan huske fra gammel tid at jeg havde et program som kunne vise meta dataene fra et billede, nogle som kender det?

Eks. hvilket kamera, hvilken dag osv...

På forhånd 1000 tak :-)
Avatar billede ebea Ekspert
21. juli 2015 - 21:11 #1
Stort set alle billedbehandlingsprogrammer, kan udlæse meta data fra et billede.
Så det burde egentlig ikke være et problem!

Hvis du kigger under billed information) vil du kunne finde info om oprindelse.
Selv i windows7 Stifinder vil du kunne finde info om billed oprindelse.
Avatar billede BRHOL Juniormester
21. juli 2015 - 21:27 #2
Hej Ebea

Har jeg prøvet, der er ingen...

Så vil jeg jo mene at billedet har været åbnet (måske redigeret) og gemt på ny, har jeg ret?

Brian
Avatar billede ebea Ekspert
21. juli 2015 - 21:41 #3
ja, hvis info er væk, er det som regel fordi det har været ændret, og gemt igen.
Så du har ret i din betragtning!
22. juli 2015 - 09:21 #4
Billedet metadata - eller mangel på samme - er ikke et bevis for om billedet er "ægte".

Hvad mener du forøvrigt med ægthed? Hvad er det, du vil have bevis for?