Avatar billede kimsand Nybegynder
22. juli 2015 - 12:25 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Backend problemer igen.

Der sker nogle virkelige mærkelige ting i min backend.

har 2 tabeller der er koblet sammen i en relation. I feltet i tabellen har jeg et opslag med en drop down.

Jeg gemmer felt 1 som er et ID, og viser et felt 2 som er et navn på et tilbud.

Når jeg ser min tabel hvor jeg laver opslaget i den anden tabel, så har teksten ændret sig til noget ikke eksisterer i den anden tabel.

Det kan i første omgang ikke lade sig gøre, ikke desto mindre så er det sket alligevel.

Der skulle have stået Mindfullness, men der står enten "LANG Mindfullness" eller "KORT Mindfullness", uden anførselstegn.

De 2 tekster findes ikke i den tabel der er relation til. Der findes kun Mindfullness.

Er der nogen der har et bud på hvad der er sket ?
Avatar billede kimsand Nybegynder
22. juli 2015 - 12:43 #1
Nå jeg har rettet det ind så det passer nu, men fejlen har jeg stadig ikke fundet.

Kan man forestille sig at hvis jeg har en masse frontends der kører på computere der IKKE bliver lukket ned men går i dvale når folk går hjem, at der så kan ske et eller andet i forhold til at backend korumperer ?
Avatar billede neoman Novice
24. juli 2015 - 11:42 #2
" I feltet i tabellen har jeg et opslag med en drop down."

Lave opslagsfelter i tabeller er ikke anbefalet praksis, og det får tit folk på afveje. Din bestemte afvej har jeg ikke hørt om. Hidtil. Drop de opslagsfelter og lav opslag på formularer.

"Kan man forestille ... korumperer ?" Man kan forestille sig en hel masse. Access er ikke så upålidelig at ALT korrumperer dyret. Jeg ville først se efter mere nærliggende forklaringer. Disse er svære at finde for andre ud af fagter, når man ikke har noget konkret at kigge på.
Avatar billede MSchlamovitz Mester
10. september 2015 - 14:19 #3
Neoman har ret: Lad være med at lægge funktionalitet på tabelniveau - det er en uskik. Lad være med at lægge formater på tabelniveau - det er også en uskik.

Når du opretter felter i en tabel, så hold dig langt væk fra alt andet end felttypen i det vindue.
(eneste undtagelse: Hvis du har et "Oprettet dato" i en tabel, kan man indsætte Date() som Standardværdi)

Du har en tabel der er grundlag for en liste i en dropdownbox på en formular. I denne tabel findes en post med et ID og en tekst ("Mindfullness"), som hhv. felt 1 og felt 2 i din Dropdowbox. når brugeren vælger "Mindfullness" på listen, skal du gemme ID-værdien (felt 1) i det felt, der er dropdownboksens kontrolelementkilde - ikke teksten.

Ordet "Mindfullness" må kun stå ét sted i hele databasen - nemlig i den tabel der ligger bag listen til dropdownboksen.

I rapporter m.m. bruger du Relationer til at vise ordet "Mindfullness" i stedet for dets ID værdi
Avatar billede kimsand Nybegynder
22. februar 2016 - 14:17 #4
Mange tak for svarerne alle. Beklager jeg har været sent ude med pointene.
Avatar billede kimsand Nybegynder
22. februar 2016 - 14:17 #5
tak for uddybningen MSchlamovitz