Avatar billede a30dan Nybegynder
23. juli 2015 - 15:34 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

DVD udskiftet med SSD i Macbook Pro - hvad nu?

Hej Eksperter,
Jeg har en Macbook pro 13" mid 2012 MD101 med 500 gb HDD og 8 gb ram.
Da jeg er begyndt at få pladsproblemer, har jeg netop har installeret en 250 gb Samsung SSD 850 EVO i denne holder til fordel for mit dvd-drev: https://mackabler.dk/optisk-drev-til-ssd-holder-65.html
Selve installationen var super nem og efter en formatering har jeg adgang til det nye drev i "finder".

Nu kommer mine spørgsmål.
Hvordan udnytter jeg den nye ssd bedst?
Jeg vil gerne have ios til at køre på den hurtigere ssd, men hvordan flytter jeg dette nemmest?
Findes der evt. et program

Jeg har læst en del om Fusion Drive, det lyder smart, men der dukker også en del advarsler op omkring problemer ved b.la. ios opdateringer. Hvad siger jeres erfaringer ?

Jeg håber i vil hjælpe mig  ;o)
Avatar billede IT-R Nybegynder
23. juli 2015 - 16:29 #1
Hey.

Jeg ville anbefale at du bruger programmet SuperDuper!
Med dette kan du klone dine harddisk ved meget simpelt at vælge source og destination i menuen:
http://superduper.en.softonic.com/mac

Mvh

www.it-r.dk
Avatar billede a30dan Nybegynder
23. juli 2015 - 17:15 #2
Hej it-r,

Hvis jeg skal klone min hdd, betyder det vel at jeg skal lave et fusion drive.
Men hvad med min mht. dette, har du nogle erfaringer med dette?

Mvh.
Dan
Avatar billede Anders Seniormester
28. juli 2015 - 11:21 #3
Du skal have din system over på SSD'en, det virker klart bedst, og eftersom du har nok plads, 250gb ssd så behøver du ikke fusion drive til at gætte hvilke filer du vil have til at virke hurtigt, det kan du ligeså godt selv gøre med bare at installere programmerne på SSDen og ligge alle dine filer på HDDen.

Jeg havde taget en time capsule (hvis du er så heldig at du har en ekstern disk, og du er så heldig at du kun bruger 250gb på din nuværende harddisk, også bare kopiere det hele over. )
Men det er altså også rart at starte helt fra ny, hvis du installere MAc OSX på SSD'en og beholder den gamle, har du alle dine gamle filer liggende klar, også kan du efter håbende flytte alt hvad du skal bruge over på den nye. Hvis det går helt galt, kan du endda starte op på den gamle MAC OSX installation.

Jeg har aldrig kunne bruge SuperDuper fordi jeg ikke lige har haft plads til at have en ekstra version af min Mac liggende nogen steder :( Men det er også fint, hvis du har.
Avatar billede Anders Seniormester
28. juli 2015 - 11:22 #4
Fusion drive er ikke særligt svært at lave, men det kræver, sådan som jeg forstår at begge diske bliver formateret. også skal du igen have alt dit stuff et 3. sted.

http://www.macworld.com/article/2014011/how-to-make-your-own-fusion-drive.html
Avatar billede a30dan Nybegynder
28. juli 2015 - 12:59 #5
Tak Anders, jeg endte med at bruge denne guide.
Mvh.
Dan
Avatar billede a30dan Nybegynder
28. juli 2015 - 13:01 #6
Også tak de i 2 andre, der har brugt tid på at hjælpe mig.

//Dan
Avatar billede letwhite Novice
21. december 2017 - 14:48 #7
Det virkede ikke for mig, og min support http://itafdelingen.dk kunne ikke hjælpe med mac. Er der en anden måde med fx disk image?