Avatar billede Slettet bruger
25. juli 2015 - 00:51 Der er 3 kommentarer

Hvilken Mac skal jeg købe?

Hej! Jeg står overfor at skulle starte studie efter sommerferien og har i den forbindelse brug for en ny computer. Jeg vil så vidt muligt prøve at spare penge, og har på nettet fundet en MacBook unibody 13 til rimelige penge. Jeg ønsker at købe en computer, som kan holde i lang tid. Mit spørgsmål er således om det er et godt valg at købe MacBook unibody, mener modellen er omkring 5 år gammel eller om jeg skal gå efter en ny MacBook air? Jeg skal ikke bruge min computer til specielle programmer, udelukkende til studiebrug, så den skal bare være hurtig, og god at skrive på!
Tak på forhånd
Avatar billede claes57 Ekspert
25. juli 2015 - 11:28 #1
Til brug inkl kommende opdateringer af osX så vil du ikke have en 5 år gl maskine. Og air er bovlam og stik-svag (du vil mangle porte). Du skal have en Pro, som fås til samme pris som air.
Avatar billede ptj_11 Forsker
25. juli 2015 - 18:40 #2
Du kunne evt. overveje (når nu du ønsker at spare penge), at se bort fra Apple produkter.
Du får normalt en hel del mere for pengene ved køb af en Windows baseret PC.
Generelt kan det ikke svare sig at købe for billigt. Hvis man ofrer lidt mere ved købet, så får man normalt også det billigste i det lange løb.
Alle computerproducenter producerer til forskellige segmenter:
Comsumer end marked og det professionelle segment.
Forskellen er ofte mellem 2000.00 og 3000.00 kr, men det kan næsten altid betale sig.
Lenovo, HP, Fujitsu og Dell kører alle to forskellige produktioner til nævnte segmenter.
Den eneste producent jeg lige kan komme i tanke om, der har nogle fornuftige produkter i handlen for almindelige forbrugere er Medion, som herhjemme sælger gennem Aldi. Men de har også svipsere.

Et sidste lille råd- hold dig langt væk fra Acer. De har verdens dårligste support. Når maskinen er 3 år og derover, så er der ingen support overhovedet fra hverken deres hjemmeside eller deres supporthåndtering. Heller ikke for nørder.
/ptj_11
Avatar billede ptj_11 Forsker
25. juli 2015 - 18:45 #3
Et lille appendix.
En af mine bekendte sværgede til HP, og fremturede med at købe almindelige comsumer end produkter.
Efter 3 modeller, som alle måtte retur fra Frankrig til reparation, og som blev opgivet efter garantiens udløb, bøjede han sig, og købte et professionelt produkt (fra HP). Den kører han stadig på uden nogen problemer overhoved, nu på 5. år.
/ptj_11