Avatar billede strikerdk Novice
26. juli 2015 - 21:13 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

To routere efter hinanden (DHCP, VPN og rette konfiguration)

Hej Eksperter.

Jeg har ledt nettet tyndt men jeg kan simpelthen ikke blive klog på netop disse spørgsmål!

Historien er:
------------------------------------------------------

Jeg har en TDC Homebox (Router 1), som jeg har koblet en ASUS RT-AC66U (Router 2).

De er forbundet således:

TDC-homebox (ip: 192.168.1.1) (LAN-port), til ASUS-router (ip: 192.168.2.1) (WAN-port).

TDC-homebox uddeler IP-adresser således (192.168.0.10 til 192.168.0.99)
Asusrouteren (Router 2) fungerer som VPN-router og uddeler IP-adresse således (192.168.2.1 - 192.168.2.99)

Begge routere har aktiveret WIFI - og det fungere egentligt upåklageligt. Det betyder så også, at begge routere uddeler IP-adresser via DHCP og at det er aktiveret i begge routere.

Årsagen til dette setup er, at der befinder sig enheder på nettet som skal kører permanent igennem VPN-routeren, hvor resten skal kører igennem det almindelige netværk på HomeBoxén.

Jeg oplever dog ind imellem at netværket igennem router 2 er lidt sløvt i betrækket, mine spørgsmål er derfor:
------------------------------------------------------

1. Jeg kan læse både for og imod, at to routere i ovenstående konfiguration begge har aktiveret DHCP - hvorfor, når de ikke uddeler IP-adresser i samme range?

2. Virker ovenstående konfiguration som den rigtige vej rundt, i forhold til mine ønsker om, at nogle enheder skal kører igennem VPN-routeren og andre HomeBoxen?

3. Jeg har kunnet læse mig frem til, at en uhensigtsmæssighed kan være, at det er den router der først fanger en enhed på netværket, der tildeler en IP. Det kan jeg ikke helt få til at hænge sammen med, at mine enheder er koblet enten til det ene eller det andet netværk - og derfor heller ikke bør være i tvivl om, hvilken router der tildeler en IP?

4. Findes der forslag til andre tiltag, jeg skal være opmærksom på?

På forhånd tak. :-)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
26. juli 2015 - 22:43 #1
1. Du gør det rigtige. Anbefalingen om een DHCP-server er mere om at alle enheder får adresser i samme område, og kan snakke sammen.

2. Ser rigtigt ud.

3. Har du styr på hvilken router dine enheder skal kobles på, er det fint nok. Vælger de "tilfældigt" får du jo bøvl.

4. Hastighed på Wifi er altid (potentielt) et problem. Dine to routere skal som minimum anvende forskellige kanaler, dvs. to af disse: 1, 6, eller 11
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
26. juli 2015 - 22:53 #2
Nå ja, du har da vist ikke skrevet IP-numrene korrekt i dit spørgsmål ...
Avatar billede strikerdk Novice
26. juli 2015 - 23:08 #3
Ak ja - denne del ---TDC-homebox uddeler IP-adresser således (192.168.0.10 til 192.168.0.99)--- passer selvfølgelig ikke.

Okay - tak for svar Erik.

Jeg har dog lige endnu et spørgsmål:

Jeg er ikke den store DHCO-haj, men jeg kan se, at de enheder der er koblet på router 2 som har et IP-range 192.168.2.ogfrem, også figurere på router 1 med en IP 192.168.1.etellerandet..

Det giver nok god mening, eftersom DHCP på router 1 nok skal give en eller anden ip til enheden på router 2 for at kunne connecte? eller?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
27. juli 2015 - 14:50 #4
Det du beskriver burde ikke kunne ske. Altså DHCP på TDC routeren skal ikke vide noget om det der sidder på den anden side af din router 2.

Kan det tænkes at dine enheder forbinder til begge routere?
Avatar billede strikerdk Novice
27. juli 2015 - 17:19 #5
Jeg har lige testet og allokeret alle enheder. Der er godt nok en del.

Umiddelbart var jeg nok lidt for hurtig. Det ser ud til, at enhederne ER adskilt - dog er Router 2´s IP at se på router 1 - men det giver vel også kun mening. :-)

Gider du smide et svar Erik?

Takker for hjælpen.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
27. juli 2015 - 17:55 #6
Ah, det var bedre. Router 2s WAN IP skal kunne ses på router 1.

Jeg samler slet ikke på point, tak. Svar selv, og accepter dit eget svar.
Avatar billede strikerdk Novice
27. juli 2015 - 18:48 #7
As You wish :-)