Avatar billede Abomination Nybegynder
28. juli 2015 - 15:12 Der er 10 kommentarer

Ekstern Harddisk - Forkert paramenter

Jeg har en gammel ekstern harddisk, hvor jeg har nærmest alt på. Nu er der problemer..

I: er ikke tilgængelig
forkert paramenter

Skriver den, når jeg prøver at åbne for harddisken. Jeg ville normalt have formateret, men jeg vil intet miste.

Jeg har fundet en masse guides og jeg har ændret bogstavet og alt hvad jeg kan komme i tanke om alt uden held... Måske jeg ikke forstår guiden ?

Nogen der simpelt kan forklare hvad jeg skal gøre, trin for trin?

Det skal siges jeg er ny her på siden, så jeg er ikke engang sikker på at mit spørgsmål er i den rette kategori, men jeg er desperat !
Avatar billede claes57 Ekspert
28. juli 2015 - 20:12 #1
1) har du en backup af dine data på disken?
2) har du prøvet den eksterne på en anden pc?
Avatar billede Abomination Nybegynder
28. juli 2015 - 20:38 #2
1) nej desværre ikke.
2) Jep, der kommer samme problem

prøver jeg at åbne skriver den også :

I:/ er ikke tilgælgelig

datafejl (reklisk redundanstjek)
Avatar billede claes57 Ekspert
28. juli 2015 - 20:51 #3
Det er nok cyklisk redundans. Dvs en eller flere filers datastumper peger på hinanden, og kører i ring.
Du skal køre chkdsk på drevet for at forsøge at rette op på fejlen. En eller flere filer kan tabe data og være ubrugelige, men typisk vil de fleste være ok.
Sæt drev til en pc, og hvis den fx får I: som betegnelse, så åben en kommandopromt og skriv
Chkdsk i: /f /x
Der er mellemrum mellem hver parameter. Og det kan tage tid hvis den har problemer med at rette fejl, så lad den endelig stå til den melder klar.
Avatar billede Abomination Nybegynder
29. juli 2015 - 11:57 #4
den siger

den skriver cannot open volume for direct access

har jeg gjort noget forkert?
Avatar billede claes57 Ekspert
29. juli 2015 - 12:04 #5
du skal måske højreklikke på link til kommandoprompt, og vælge 'kør som administrator'.
Avatar billede Abomination Nybegynder
29. juli 2015 - 12:13 #6
har jeg prøvet :) Sidder ved en HP med windows 8, så når jeg højre klikker i venstre højre, kommer der kommandoprompt op, samt kommandoprompt administrator. har prøvet begge, med samme udfald
Avatar billede Abomination Nybegynder
29. juli 2015 - 12:14 #7
jeg er forresten kommet ind i egenskaber, og kan nu se mere. før viste den ikke hvor meget plads der var på, det kan jeg så se nu ? Hvis det kan bruges til noget
Avatar billede claes57 Ekspert
29. juli 2015 - 12:27 #8
Der kan være et program, der låser adgang. Er fx systemgendannelse aktiv på drevet? Så kan den slås fra. Efter genstart burde chkdsk så kunne.
Avatar billede Abomination Nybegynder
29. juli 2015 - 13:34 #9
system gendannelse er slået fra så vidt jeg kan se, men er i tvivl?
Avatar billede claes57 Ekspert
29. juli 2015 - 13:58 #10
kontrolpanel/system/avancerede.../fanebladet systembeskyttelse. Bør være fra på ekstern drev.
kontrolpanel/indekseringstjeneste/rediger - der bør ikke være hak ved eksterne drev.