Avatar billede tobala Nybegynder
30. juli 2015 - 09:28 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Office skabeloner break'er ved "StartForm.Show"

Jeg har en del Word- og Excel skabeloner som starter om med makroen AutoNew(). Makroens eneste funktion er at åbne en formular.
Når jeg nu åbner et nyt dokument, stopper makroen og VisualBasic åbnes linjen "StartForm.Show" er markeret.
Jeg kan ikke finde årsagen - det har fungeret perfekt tidligere, og kører stadig fint på alle andre computere i firmaet. Det er kun min computer fejlen optræder på.
Er der kommet en VBA-opdatering inden for den seneste tid, der kan være fejlbehæftet?
(Der er fejl i afvikling af makroer i både Word og Excel)
Avatar billede bak Seniormester
30. juli 2015 - 12:08 #1
Formen StartForm kan være fjernet.
En anden mulighed jeg selv har oplevet nogle gange er at konstant 'breakes' i mine makroer.
Dette kan løses ved at trykke BREAK 3 gange efter hinanden når fejlen opstår.
Avatar billede tobala Nybegynder
30. juli 2015 - 14:53 #2
Det er ikke årsagen, for den kører fint på andre computere.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
31. juli 2015 - 00:19 #3
Hvilken fejlmelding får du - fejlnr. + beskrivelse?

Bruger du samme version af Word og Excel som andre brugere?

VBA vil hoppe tilbage til linjen, som kalder en UserForm, hvis koden fejler i selve UserForm'en, og hvis der ikke er fejlhåndtering deri. Har du prøvet at steppe gemme koden med F8?
Avatar billede tobala Nybegynder
31. juli 2015 - 08:24 #4
Vi bruger alle samme version af Word og Excel.

Jeg får ingen fejlnr. - Formularen åbner, hvorefter Visual Basic øjeblikkelig åbner og debugger i linjen: "StartForm.Show".

Det der frustrerer mig, er at det har fungeret fint, men efter jeg er kommet fra ferie virker det bare ikke på min computer. Kan det mon være en Windows-, Office- eller VBA-opdatering der er kommet inden for den seneste måned, der er årsagen?
31. juli 2015 - 10:39 #5
Hej Tobala
Som Lene Fredborg skriver er du nød til at debugge, ved at trykke F8, indtil du finder den linje der giver fejlen. Der kan f.eks. være et eller andet der ikke kan findes.

Med venlig hilsen
Birthe
Avatar billede tobala Nybegynder
05. august 2015 - 08:29 #6
Stadig ingen løsning - kan se at andre også har stødt på problemet ved at google "Code Bugs Out On UserForm.Show", men løsningen mangler.
Selv gamle makroer, der har fungeret i flere år, bryder ned, hvis de indeholder userforms
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
05. august 2015 - 10:47 #7
Det fremgår ikke af din tilbagemelding, om du har prøvet at bruge F8 til at debugge.

Prøv følgende, mens du har et at de fejlende dokumenter åbne:

Gå til Visual Basic Editor (Alt+F11).
Vælg Tools > References.

Findes "Microsoft Forms 2.0 Object Library" blandt de øverste i listen og er der flueben ved den? Eller står der evt. MISSING foran navnet?
Avatar billede tobala Nybegynder
05. august 2015 - 15:33 #8
"Microsoft Forms 2.0 Object Library" er vinget af på listen.

Jeg har prøvet at debugge med F8.
Stopper jeg den første debug (når dokumentet åbner), og flytter curseren op i første linje "Sub AutoNew()" og debugger med F8, kan makroen køres igennem manuelt - dog får jeg tilfældige break, som jeg blot skal trykke "continue" til. Noget tyder på, at det er i situationer hvor der læses/refereres til værdier i userformen
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
05. august 2015 - 15:53 #9
Du er velkommen til at prøve at sende en sådan Word-skabelon til mig. Så vil jeg se på, om der er en oplagt forklaring.
LF [at] thedoctools.com
Avatar billede tobala Nybegynder
17. august 2015 - 08:16 #10
Stadig ingen løsning, men kobler jeg op ud fra via en VPN-forbindelse, er der ingen problemer.
Avatar billede tobala Nybegynder
03. september 2015 - 14:31 #11
Problemet er på uforklarligvis løst - makroerne kører fint igen.

Skyldtes måske adresse konflikter på computeren???