Avatar billede arnepedersen Forsker
30. juli 2015 - 10:07 Der er 36 kommentarer og
1 løsning

Windows 10

Jeg har lige opgraderet til Win 10 home.
Men jeg vil gerne have den på en CD. så jeg senere kan gen installere den hvis det går galt.
Hvordan gør jeg det?
Avatar billede Slettet bruger
30. juli 2015 - 10:14 #1
der er nok kun en vej køb win10.
Avatar billede 220661 Ekspert
30. juli 2015 - 10:20 #2
Avatar billede tryltryl Juniormester
30. juli 2015 - 12:46 #3
Løsningen i #2 er en anelse billigere.
Avatar billede madklub Guru
30. juli 2015 - 13:42 #4
Avatar billede jensenjs Juniormester
30. juli 2015 - 17:39 #5
Som #2 viser.

Du henter enten 32 bit eller 64 bit downloaderen den fylder ca 17mb

Starter den, og ved forespørgsel om hvordan du vil hente W10 vælger du  til senere installation/installation på andre medier.

Der får du så muligheden for at vælge til ISO

Den går så i gang med en langvarig proces, at hente W10, verificerer at alt er ok for til sidst at lave det downloadede om til en ISO fil du så kan gemme.

Den kan så sidenhen brændes på en DVD og/eller lægges på en bootable USB-pen.
Avatar billede Slettet bruger
30. juli 2015 - 20:20 #6
Jeg har downloadet en 10 Iso og prøvet den af på min reserve computer - OEM med nøgle i bios.
Men den kunne ikke installeres uden nøgle. Jeg kopierede så nøglen med en Key-finder, men den kunne ikke bruges. Hvorfor ved jeg ikke, der lå windows 8.1 på HDD.
Men ellers kan man jo lave et Image af C-drevet og lægge den på en USB. F.eks. http://www.paragon-software.com/home/br-free/download.html Men der findes flere gratis prog. til det.
Avatar billede Slettet bruger
30. juli 2015 - 20:34 #7
Jeg har engang, Med Acronis, Haft både Recovery programmet og et Image på samme USB stick. Det gik fint, man skulle bare installere Recovery programmet først, for det sletter alt andet indhold.
Gør man det, skal man selvfølgelig prøve det af først.
Avatar billede jensenjs Juniormester
30. juli 2015 - 21:07 #8
#6+#7
Macrium Reflect gratis version er perfekt til det formål.

http://www.macrium.com/reflectfree.aspx
Avatar billede tryltryl Juniormester
30. juli 2015 - 21:31 #9
#6

Du kan ikke bruge din nøgle fra Win 8. Du skal først lave en opgradering af din nuværende installation. Først når den er fuldendt OG aktiveret kan du lave en ren installation. Du behøver ikke indtaste en nøgle efterføglende (bare spring over).
Avatar billede Slettet bruger
30. juli 2015 - 22:44 #10
#9
Ja det er jeg godt klar over, har lige gjort det.
Meningen med at prøve install. fra Iso, var at have den hvis noget går galt senere. Nu vil jeg lave en Iso.
Avatar billede Slettet bruger
30. juli 2015 - 23:54 #11
Hvis man laver et Image, sparer man plads ved at slette windows old.
Man kan ikke fjerne det hele med slet. Det kan man med Privazer,
men det tager lang tid, eller hurtig med en Linux live DVD/USB.
Husk også "Temp".
Avatar billede arnepedersen Forsker
31. juli 2015 - 09:48 #12
OK. tak for de mange indlæg.
Jeg har en færdiginstalleret PC, og derfor ingen nøgle. Men jeg har en recovery cd.
Har jeg så et problem?

Jeg vil bare sikre mig, hvis jeg senere vil formatere min PC, og så gerne vil beholde Win10.
Avatar billede arnepedersen Forsker
31. juli 2015 - 10:31 #13
Ups - jeg har fundet ud af at der ligger en nøgle på undersiden af min PC.
Nu når jeg har installeret Win 10 på PCen, har i så en metode der giver mig lov til at downloade Win 10 igen til en CD?
Avatar billede arnepedersen Forsker
31. juli 2015 - 16:10 #14
Jeg har nu fået downloadet en Zip ISO fil, og kan ikke kopiere den som den er til DVD.
Har prøvet at åbne den med IZArc. Så får jeg en setup exe fil.
Hvad gør jeg med den?
Kan heller ikke kopiere den til DVD drev.
Har kopieret den til et andet drev, kan den bruges derfra senere hvis jeg formaterer mit C drev?
Avatar billede Slettet bruger
31. juli 2015 - 16:26 #15
En zip Iso? Det er vel bare en Iso?
En Iso skal ikke kopieres den skal overføres til DVD eller USB med et specielt program. Rufus er rigtig god til USB. https://rufus.akeo.ie/
Men forøvrigt mener jeg ikke du kan installere windows 10 den vej uden en speciel nøgle, som ikke er den, som sidder i bunden på din computer. Hvis du laver den, så prøv den af, ellers får du senere en grim oplevelse. Hvis man bare kunne gemme en Iso ville Microsoft begrænsning på 1 år ikke have nogen betydning.
Avatar billede 220661 Ekspert
31. juli 2015 - 22:29 #16
Jeg læste i anden tråd at med Windows 10 der skulle den ved første registrering foregå som en opgradering. Ved denne opgradering lagrer Microsoft oplysningerne om computeren sammen med den nøgle der hører til  denne. Når du så næste gang formaterer computeren og den skal registreres igen vil serverne tjekke med de data som de har gemt, og gen aktivere Windows.
Avatar billede Slettet bruger
31. juli 2015 - 22:40 #17
Hej 220661 Prøv at se http://www.eksperten.dk/spm/1005064 #10.
Avatar billede 220661 Ekspert
31. juli 2015 - 22:54 #18
Nå ja den er jo også beskrevet her. Fik ikke lige fanget dette. Jeg er dog rimelig sikker på jeg så noget med tilhørende links i anden tråd :-)
Avatar billede Slettet bruger
31. juli 2015 - 23:03 #19
Ja der har været nogle misvisende opfattelser af W10 install.
Men som du ser, er det ganske enkelt.
Efter min opfattelse er der en anden forkert opfattelse, nemlig at man kan downloade en Iso, lægge den på DVD/USB og installere derfra.
Men jeg kunne, som skrevet, ikke og jeg har ikke set at andre har gjort det.
Avatar billede 220661 Ekspert
31. juli 2015 - 23:32 #20
Ja sådan virker det ikke. .ISO filen der bliver lavet om kan kun bruges til senere gen installation af Windows. Og det er her at de gemte data bruges til at gen aktivere Windows. Jeg er dog ikke klar over om man ved opgradering kan vælge at det bliver en McLean install. Hvad gjorde du der roundandbald?
Avatar billede 220661 Ekspert
31. juli 2015 - 23:41 #21
Clean skulle der selvfølgelig stå :-)
Avatar billede Slettet bruger
31. juli 2015 - 23:56 #22
".ISO filen der bliver lavet om kan kun bruges til senere gen installation af Windows."
Nu er jeg ikke med. Hvilken Iso fil er der tale om?
Da jeg opgraderede kunne jeg vælge "Gem intet" ligesom fra en winDVD, og så fik jeg en ren installation - bortset fra Old windows.
Jeg brugte denne exe, som man får når man følger dit eget link.
http://peecee.dk/upload/view/452097
Avatar billede 220661 Ekspert
01. august 2015 - 08:18 #23
Kan være jeg har forstået det forkert. Windows har jo muligheden for gratis opgraderg til Windows 10 i 1 år. Når denne tidsperiode er udløbet er man nødt til at have noget at komme tilbage på.. Til det skal man bruge en ISO hvis det skal gøres fra bunden af. Jeg har ikke prøvet at hente ISO filen jeg linker til, fordi jeg har den ide om at man kun kan hente den i det øjeblik man har opgraderet til Windows 10. Men her har jeg måske taget fejl? Man kan jo ikke tilbyde gratis opgradering uden en måde at komme tilbage på.
Avatar billede Slettet bruger
01. august 2015 - 12:59 #24
Så vidt jeg kan se, er Microsoft ude på at tage røven på os på længere sigt. For der er ikke noget at komme tilbage på efter et år.
Den Iso du kan hente, skal have en ny nøgle, og den har du ikke. Den fra computeren passer ikke. Så når du skal formatere eller købe ny PC, efter det år, skal du også købe  en ny Windows 10. Dog så længe du bruger den samme PC, må du med et Image kunne køre videre.
Du kan sagten hente den Iso før opgradering, det gjorde jeg jo, og så kan du se, at den ikke kan bruges til noget, før du køber en nøgle.

Jeg har kun lagt windows 10 ind på en reserve PC, og har ikke tænkt mig at gøre det foreløbig på den jeg bruger  til daglig. For for det første vil der være "børnesygdomme" og for det andet er producenterne af b.la virus programmer ikke klar til W10 endnu. Jeg kan heller ikke se, hvilken fordel jeg får, når jeg ikke spiller krævende spil. Til det jeg bruger windows til, kan jeg ikke mærke forskel på 8.1 og 10. Det er, for mig, bare et stort arbejde for ingenting.
Avatar billede 220661 Ekspert
01. august 2015 - 15:14 #25
Jeg er ikke i tvivl om at forskellen i ydelse er meget lille når man bruger PC til normslt brug. Det er også derfor jeg vil vente med at bruge win 10 til næste år hvor jeg planlægger at købe en ny stationær. Med hensyn til at re installere kan der læses mere her:
http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-win_upgrade/reinstalling-windows-10-after-upgrade/578d0b7f-57e4-4893-b9d1-6cfac0d6290a?auth=1
Avatar billede Slettet bruger
01. august 2015 - 15:44 #26
Jeg forstår ikke dette:"You will be able to skip entering the product key during Windows 10 Setup. Windows 10 will activate online automatically on such devices. The skip option is only available when booting from media and launching setup"
Det prøvede jeg fra en USB. Jeg kunne godt nok skippe da nøglen først skulle bruges, men senere kom den igen med besked om, at nu var det tid til at aktivere, og så kom jeg ikke længere.
Avatar billede 220661 Ekspert
01. august 2015 - 16:01 #27
#26 Når Windows er blevet opgraderet til Windows 10 fra det forrige system, bliver din PC  hardware id lagret hos Microsoft. Når du så senere skal gen installere så genbruges data fra da Windows 10 blev aktiveret. Det er stadig din gamle kode der er gældende, og oplysninger om denne skulle også være gemt sammen med aktiveringen af Windows 10. Jeg har læst andetsteds at selve koden til Windows 10 er identisk på alle computere. Det er det den er opgraderet fra de gør at den kan aktiveres automatisk.
Avatar billede 220661 Ekspert
01. august 2015 - 16:05 #28
#27 gælder jo kun for computere der kører med en version der er opgraderet til win 10. På nye computere formoder jeg at nøglen ligger i BIOS som på win 8 preinstallerede computere.
Avatar billede Slettet bruger
01. august 2015 - 16:23 #29
Ok det er vel så sådan, som du før har været inde på, at den Iso/DVD/USB man kan hente nu, kan ikke bruges til opgradering, men kan bruges til geninstallation af W10 efter formation. Så fordi der efter opgraderingen er lagt nye informationer ind hos Microsoft, vil skip fungere og W10 vil uden videre blive geninstalleret med automatisk aktivering?
Avatar billede tryltryl Juniormester
01. august 2015 - 16:52 #30
Man kan godt bruge iso-filen til at opgraderere med - hvis bare du starter installationen fra din aktuelle Windowsintallation. Dette er et krav.

Efter du har opgraderet og aktiveret Windows 10, kan du efterfølgende slette det hele og starte helt fra bunden, hvis du har lyst. Når den spørger efter en nøgle, skal man bare hoppe over.
Avatar billede Slettet bruger
01. august 2015 - 17:00 #31
#30
"Man kan godt bruge iso-filen til at opgraderere med - hvis bare du starter installationen fra din aktuelle Windowsintallation. Dette er et krav."
Det prøvede jeg, men som skrevet, kunne jeg ikke. Har du prøvet det?
Avatar billede tryltryl Juniormester
01. august 2015 - 17:05 #32
Ja, jeg hentede deres iso og startede setup fra min gamle Windows. Efterfølgende lavede jeg en ren installation fra bunden, på en anden harddisk.
Avatar billede Slettet bruger
01. august 2015 - 17:17 #33
Det var pokkers, gad vide hvorfor jeg ikke kunne hverken fra DVD eller USB.
Avatar billede Slettet bruger
01. august 2015 - 18:09 #34
Nu har jeg prøvet på en win8.1 at starte direkte fra en Iso. Det kan slet ikke lade sig gøre. Det skal være DVD eller USB.
Avatar billede arnepedersen Forsker
03. august 2015 - 11:47 #35
Halløj! jeg kan ikke følge med mere, men kan se der er livlig debat. Det synes jeg er rigtig fint. Derfor giver jeg ikke point,( aner ikke hvor jeg skal lægge dem) og lader jer fortsætte med jeres gode ideer.
Dbh. Arne
Avatar billede jensenjs Juniormester
03. august 2015 - 18:59 #36
Jeg kan udmærket godt forstå at du er skrub forvirret, der er selv MS medarbejdere (support og service) der er faret vild i hele dette cirkus.

Der har været utallige udmeldinger fra MS om alt lige fra hvem der kan opgraderer, om det er gratis og for hvem og først i meget sent henne i processen blev det helt klart for hvem, hvad og hvorfor.

Under hele processen har MS ændret på hvordan man kan installere og ja det hele har været et cirkus de fleste er faret vild i.

produktnøgler, hvordan og er det muligt, kan jeg, må jeg osv. osv. osv. det har virkelig været grusomt.

Her på eksperten.dk har vi været rigtig mange der har sgt vidt og bredt for lige at få de seneste udmeldinger med for ikke at give forkerte råd undervejs.

MS har da også fået kritik med på vejen selv om de har fået ros forW10 i sig selv, og med rette.
Men retorisk har det virkelig haltet.

Så jeg brokker mig ikke over du beholder point selv, da du ikke har kunnet få et 100% klart svar.
Avatar billede arnepedersen Forsker
07. august 2015 - 15:02 #37
Lukker