Avatar billede smartguy101 Juniormester
30. juli 2015 - 19:31 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Ret I til i

Hejsa
Kunne ikke lige finde en tråd om dette, men måske en kan hjælpe?
Hvordan forhindrer jeg Word 2013 i at rette lille i til stort i, under skrivning?
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
30. juli 2015 - 21:27 #1
Det er et udslag af Autokorrektur. Autokorrektur er sprogafhængig. Lille i rettes som standard til stort I, hvis teksten står til engelsk sprog - ikke hvis den er dansk. Se evt. mine kommetarer i denne tråd: http://www.eksperten.dk/spm/950495#reply_7860786

Du kan slette det autokorrekturelement, som laver ændringen. I Word 2013 er Indstillinger for Autokorrektur gemt langt væk:

1. Klik i tekst, som er sat til engelsk sprog (f.eks. der, hvor i er ændret til I).

2. Vælg Filer > Indstillinger > Korrektur > knappen "Indstillinger for Autokorrektur" > fanen Autokorrektur.

3. Tast "i" i feltet "Erstat" - så skulle "I" blive vist i feltet ved siden af.

4. Klik på knappen Slet. OK ud af dialogboksene.

TIP: Jeg har lavet en add-in til Word, som føjer Autokorrektur til højrekliksmenuen i Word 2013 som i tidligere versioner af Word. Den kan hentes gratis. Se info her: "Sådan får du "Indstillinger for Autokorrektur" tilbage i Word 2013" http://www.thedoctools.com/wordtips/faa-indstillinger-for-autokorrektur-tilbage-i-word-2013/
Avatar billede smartguy101 Juniormester
30. juli 2015 - 21:48 #2
Hm ok, altså  i -> I er slet ikke i den omtalte liste ?
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
30. juli 2015 - 23:44 #3
Er du helt sikker på, at du kigger på engelsk sprog. Hvis der står "Autokorrektur: Dansk" i titellinjen i dialogboksen, så står markøren i tekst indstillet til dansk sprog. Der skal stå f.eks. "Autokorrektur: Engelsk (USA)" eller anden engelsk variant.
Avatar billede smartguy101 Juniormester
31. juli 2015 - 08:28 #4
Hm, næ, det står nu til at være dansk
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
31. juli 2015 - 11:00 #5
Se pkt. 1 i min første post. Markøren skal stå i tekst, som er sat til engelsk sprog, for at du får adgang til autokorrekturelementerne, hvor elementet, der retter i til I, findes.

Hvis din tekst er sat til dansk sprog, sker den automatiske autokorrektur i > I ikke. Som forklaret i den tråd, jeg linkede til i første post (http://www.eksperten.dk/spm/950495#reply_7860786), er der en indstilling i Word, "Find sprog automatisk", som får Word til automatisk at skifte sprogindstilling, hvis Word tror, man skriver på et andet sprog. Hvis du slår den indstilling fra, skifter sproget ikke af sig selv.
Avatar billede smartguy101 Juniormester
31. juli 2015 - 11:06 #6
Ok, takker
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
31. juli 2015 - 12:14 #7
Velbekomme