Avatar billede danni87 Nybegynder
02. august 2015 - 22:25 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Fritids opgave øl brygning (øl nedkøling)

Hej Eksperten. :)

Nogle kammerater og jeg har startet en lille øl brygning, og mangler en metode til at køle øllen ned fra ca 70 grader til omkring 3-4 grader på max 15 min ellers bliver gæringen ødelagt.

Jeg har en lille ide selv men mangler selve udregningen, eller andre gode ideer.

Min ide er:
At lave en trækasse, på ca størelse med en Regnvandsbeholder.
Isolere kassen godt, med evt rockwool eller lign.
Putte Regnvandsbeholderen i kassen, tilslutte et Kobberrør i tønden i spiralfor, fra bund til top (det er her øllen skal passer igennem)
så man laver en slags tilslutning, i bunden af tønden til røret og en i toppen hvor røret kommer ud igen.
Så sætte noget køl fra nogle frysere i selve tynden til at fryse det ned, fylder så vand i tønden og lukker helt af.
Nu skal fryse mekanikken fra fryserene helst fryse vandet i beholderen til is.
Når øllen så passere kobber røret i tynden skulle det efter ideen blive kølet ned til de ca 3-4 grader.

nu kommer det gyldne spørgsmål så.
hvordan beregner man selve længden på Kobberrøret, farten i selve røret og tiden det bruger til at blive kølet ned, og kan det lade sig gøre.

ved det måske er en mundfuld at besvare på, men håber der sidder nogle genier som måske har en ide.

samlet info:
Længden af røret
Farten af flowet i røret
Selve tiden det tager at blive nedkølet fra ca 70 til 3-4 grader

mvh danni
Avatar billede moddi100 Seniormester
02. august 2015 - 23:02 #1
Se om du kan finde Mythbusters episode 29, hvor de netop afprøver hurtig nedkøling af øl.

Saltet isvand viser sig at være den mest effektive metode for dem, men jeg mindes også at det er det afsnit, hvor de afprøver en metode ret meget lig den du beskriver. Du kan måske få nogle ideer derfra.
Avatar billede danni87 Nybegynder
03. august 2015 - 06:58 #2
Mange tak for svaret.
Tror jeg måske prøver isvand med salt, men tror jeg skal bruge den rette opløsning af isvand og salt og evt et langt spiralformet rør så det tager ca 15 min for at nå igennem.
Avatar billede danni87 Nybegynder
03. august 2015 - 07:00 #3
Er der evt en udregning for hvor hurtigt flowet er og hvor langt røret skal være bare selve udregningen.
Avatar billede Beach Mester
03. august 2015 - 17:28 #4
Kan ikke komme med den store udregning på længde af rør, hastighed på gennemløb mm. Men hvis du tænker lidt omvendt og ganger med 2 eller 3 så vil du komme meget langt-
Prøv at tænk på hvordan et fadølsanlæg virker....
Her løber øl fra fadet løbe gennem e kobberrør-spiral som igen løber gennem kølebadet i ølkøleren som er kølet af en kompressor der sørger for at kølevandet i badet er frossent bortset for i midten hvor der sidder en lille propel (omrøre).
Hastigheden på øl der løber fra et fadølsanlæg kender du sikkert, der har du en ca målestok på din gennemstrømning!
Vil tro at længden af kobberrøret på et std tuborg fadølsanlæg er ca 5 meter.

Nu kommer vi så til at du skal vende det hele lidt på hovedet....

Hvis du nu køber eller selv bikser en øl-chiller sammen og lader koldt vand fra vandhanen løbe gennem kobberspiralen og ud i vasken, så har du et omvendt fadælsanlæg.

Spiralen nedsænkes i din urt nogle minutter inden den skal køle, når det er tid så tænder du for den kolde hane og lader det kolde vand sænke temp. i gryden. Tro mig, det går RIGTGI stækt!!!

Som nedenstående link beskriver, så skal du virkelig passe på nallerne ved returvandet, det er meget varmt.

Et tip hvis du vil fremme processen er at røre lidt rundt i din urt under kølingen, og jo mere kobberspiral du har plads til i din gryde jo hurtigere nedkøling.

Nu ved jeg ikke om du brygger 25 eller 50 liter, men 50 liter kølet med 20 meter kobber kan vel klares på 10 minutter.

Giver det mening?

http://nanobryg.dk/udstyr/chiller

//B
Avatar billede Beach Mester
03. august 2015 - 17:30 #5
PS: husk ikke at sende dine egne bemærkninger i tråden som et svar, det er vel ikke dig selv der skal have point hvis du kan bruge et svar;-)

//B
Avatar billede moddi100 Seniormester
03. august 2015 - 17:39 #6
Der findes en god bunke formler til beregning af varmeenergi m.m., men de fleste af dem er ret "ideelle" og opnås kun under laboratorie lignende forhold, hvor der ikke er nogle ukendte elementer.

Uanset hvad kommer du til at have mange forskellige forstyrrende forhold for din beregning, og jeg tror derfor det er hurtigere, at blot eksperimentere dig lidt fremad.

Opvarm noget vand til 70 grader, og eksperimenter så med tiden det tager at køle ned.
Avatar billede danni87 Nybegynder
04. august 2015 - 08:33 #7
Mang tak for hjælpen, prøver mig frem og tror efter at have set den chiller at det er lige den jeg mangler mega fedt, mange tak.
Avatar billede Beach Mester
04. august 2015 - 23:06 #8
Hvis det er linket jeg poster du skriver om, så kaster jeg da lige et svar:-)

//B