Avatar billede Andershoegh Seniormester
03. august 2015 - 22:25 Der er 11 kommentarer og
2 løsninger

Vil Win 10 overtage min boot ?

Jeg har Dualboot ml Win 7 og openSUSE 13,2 på en bærbar pc

Hvad vil der ske, hvis jeg installerer Win 10.  Vil den overtage min boot, så jeg ikke længere kan vælge ml Win og Linux ved opstart ?

Eller vil jeg stadig have den mulighed
Avatar billede Slettet bruger
03. august 2015 - 22:51 #1
vis du formater disk med win 8 på og køre win 10 ind så har du openSUSE hvad boote du med af Dualboot ?
http://www.linuxjournal.com/content/dual-boot-opensuse-usb-stick-installer
Avatar billede Blueeyez Mester
03. august 2015 - 23:46 #2
Du skal nok forberede dig på problemer: https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=3&t=20228
Avatar billede Andershoegh Seniormester
03. august 2015 - 23:48 #3
Har kun windows fordi min kone skal kunne bruge denne pc,

Gider ikke alt det formatering, da jeg egenlig  tror ,hun er ligeglad med om det er win 10 eller win 7

og mit openSUSE kører godt nu.

Så bliver det,  som det er.

Tak for din hjælp og smid venligst et svar
Avatar billede Andershoegh Seniormester
03. august 2015 - 23:50 #4
Kan i smide et svar begge to ?
Avatar billede Slettet bruger
04. august 2015 - 01:50 #5
UNBUT?
Avatar billede Blueeyez Mester
04. august 2015 - 08:11 #6
Svar får du her, men hvis det er okay vil jeg godt høre hvilke programmer hun bruger som ikke findes til opensuse?
Avatar billede Andershoegh Seniormester
04. august 2015 - 15:38 #7
Tror mest det er, at hun som  alle andre, at hun er opdraget med Win.  Der er dog nogle skoleprogrammer f.eks Boardmaker og Picto Selektor,  jeg må give hende ret i, ikke kan installeres på openSUSE.
Avatar billede Blueeyez Mester
04. august 2015 - 16:13 #8
Takker for program navnene og jeg vil da lige gå videre og se om andre Linux brugere har nogle brugbare inputs ;)
Avatar billede Andershoegh Seniormester
04. august 2015 - 16:35 #9
Blueeyez:  Jeg syntes det var et spændende spørgsmål, du stillede mig.

Prøvede at hente Crossovers trialversion der faktisk installerede Picto Selector.  ( Hvis der er en printer installeret)

Tror dog desværre, der er langt fra at få installeret programmerne, til at få Windows-brugere til bruge Linux.

Har selv brugt openSUSE i over 10 år og føler efterhånden man kæmper mod vindmøller, hvis man anbefaler en Windowsbruger Linux

Vores IT-mand på vores skole siger bare, at han syntes, det er en skam, at man skal være uddannet programmør for at bruge Linux.  Efter han havde prøvet Ubuntu uden succes.
Avatar billede Blueeyez Mester
04. august 2015 - 18:30 #10
#9 tror mere på alternativer end at køre windows programmer i Linux, da det efter min mening er for bøvlet og jeg ved os at mange programmer msngler, men jeg kan dog se en vækst i programmer til Linux der os er til Windows..

Det er nemt at få en Windows bruger over på fx Ubuntu så længe brugerens vanlige programmer kan findes i Ubuntu :)

Jeg er ikke programmør og kører Ubuntu på 2 år.. Har kendt til Ubuntu siden 07 og dengang var det besværligt, men et problem er os at folk især IT folk ikke kan håndtere Linux miljøet da det adskiller sig megrt fra Windows hvilket efter min mening er positivt, men folk er jo altså os opdraget med Windows.. Kender da folk der nægter at opgradere til Windows 10 fordi de ikke engang har vænnet sig til 8...

Jeg har givet en borger Ubuntu og det har gjort hendes liv meget nemmere..hun bøvler ikke med virus software, defragmentering, drivere, system og program opdateringer efter hun fik Ubuntu.. Nok kan hun ikke selv installere det osv men hun kan heller ikke installere Windows.. Jeg guidede hende dog igennem Ubuntu installationen fordi hun skulle opleve hvor nemt det var at installere..
Avatar billede Andershoegh Seniormester
04. august 2015 - 18:48 #11
Mener da også alternativer er det bedste.

Men Bange for at et alternativer til f,eks Picto Selektor er svært at finde,
Efter de fleste ansatte har lært  Picto og mange har været på kursus i det og i Windows

Men giv endelig en respons hvis du finder noget brugbart :-)
Avatar billede Andershoegh Seniormester
15. august 2015 - 18:17 #12
Jeg kunne ikke holde fingrene fra Win 10 og må sige at der til min overraskelse ikke skete noget som helst med min boot.

Så ingen problemer med at installere Windows 10 sammen med openSUSE  :-)
Avatar billede Blueeyez Mester
15. august 2015 - 20:01 #13
Godt at høre ;)