04. august 2015 - 01:17 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Dagpenge og foreningsarbejde

Jeg har været udenlands-dansker i en årrække og har ikke fulgt med i dansk lovgivning o.s.v.  Jeg kører, som et privat initiativ, nogle udviklingsprojekter i Gambia.  For at organisere det bedre har jeg oprettet en dansk forening, med cvr nummer og 'hele molevitten' og med en bestyrelse der består af min søster og mig.  Jeg opfordrede en anden, der havde vist interesse for projekterne, til at indtræde i bestyrelsen.  Men hun svarede, at hun er arbejdsløs, og hvis hun deltog i foreningsarbejdet ville det gå ud over hendes dagpenge.

Jeg er helt på det rene med, at mens man modtager dagpenge kan man ikke foretage sig noget der kan skaffe økonomisk fordel, såsom at forbedre sit hus.  Jeg kan også indse, at hvis man som dagpenge-modtager arbejder heltids, men ulønnet, i en forening kan den mistanke opstå, at man lader sig blive arbejdsløs for gennem dagpengene at få råd til sit omfangsrige foreningsarbejde.

Men foreningsarbejde i det omfang man normalt gør udenfor arbejdstiden, såsom at holde en bestyrelsespost i en forening, er det virkeligt i dagens Danmark uforeneligt med at modtage dagpenge?  Hvad hvis man allerede mens man arbejder er, for eksempel, sekretær i den lokale fodboldklub, skal man så træde tilbage, hvis man bliver arbejdsløs på dagpenge?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
04. august 2015 - 06:44 #1
Vedkommende skal naturligvis altid rådføre sig med sin A-kasse, men man må godt i beskedent omfang: https://ma-kasse.dk/ma-guiden/dagpenge-og-frivilligt-arbejde/
04. august 2015 - 09:19 #2
#1, det er da godt; dit link tegner det billed jeg forestillede mig, at forhindre misbrug af dagpenge, men ikke en jagt på almindelige frivillige indsatser.  (Måske har min bekendte bare ikke lyst og har fundet en undskyldning.)
04. august 2015 - 09:36 #3
Her er der et forsøg på at beskrive reglerne med alle undtagelser. Kan godt forstå hvis man kan komme i tvivl om en opgave er indenfor reglerne eller ej.

http://www.frivillighed.dk/Webnodes/Frivillig+p%E5+dagpenge+eller+efterl%F8n/695

Vil altid anbefale at tage en snak med A-kassen FØR man påtager sig en opgave.
04. august 2015 - 09:49 #4
#3 tak.  Det ser ud som om hovedprincippet er dette:

"En aktivitet, der ikke kan eller vil kunne udbydes som almindeligt lønarbejde, medfører ikke fradrag i dine dagpenge- eller efterlønsydelse

Lægger du et svar (eftersom #1 ikke gør det)?
04. august 2015 - 10:11 #5
Enig!
Avatar billede Halfdantimm Nybegynder
28. december 2015 - 10:35 #6
Under alle omstændigheder bør du få et skriftligt svar fra den a-kasse du vælger, så de ikke senere kan kræve tilbagebetaling, hvis en ny medarbejder i a-kassen ser anderledes på det.

Du falder også nemt inden for reglerne for selvstændige og akasser - især, hvis foreningen eksempelvis stiller transport til rådighed og lign (regelgennemgang: http://www.billigakasseguide.dk/a-kasse-for-selvstaendige/ ).