Avatar billede vv25 Nybegynder
04. august 2015 - 11:20 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Runtime error: 2448

Jeg har lavet en Access database til styring af udbetalinger på forskellige vikariater og når jeg vil oprette en ny udbetaling går det galt.

Den er opbygget så man vælger hvilket vikariat man vil udbetale på, derefter åbnes udbetalingsbilledet hvor den opretter et nyt UdbID og så skulle sætte vikariatID ind, vha. koden:

Private Sub MedarbNavn_DblClick(Cancel As Integer)
    Dim Bevnr, VikariatID, MedarbID, VikarID As Long
    VikariatID = Me.VikariatID

    DoCmd.Close

    DoCmd.OpenForm ("frmUdbetaling")
    DoCmd.GoToRecord , "", acNewRec

    Forms!frmUdbetaling.VikariatID.Value = VikariatID

    Forms!frmUdbetaling.Modtaget.SetFocus
End Sub

Den stopper hvor VikariatID sættes ind med fejlen:
Run-time error "2448":
Du kan ikke tildele en værdi til delle objekt.

Og hvis jeg går ind i forespørgslen der ligger bag, kan jeg sagtens selv indsætte et VikariatID.

Er der nogle der kan hjælpe med med at forstå hvorfor det sker?
Har forsøgt at justere relationerne, men det har desværre ikke hjulpet.
Avatar billede mugs Novice
04. august 2015 - 14:43 #1
Er feltet vikariattid et autonummerfelt? Et sådant felt bestemmes jo af tabellen og kan derfor ikke tildeles i en form.
Avatar billede neoman Novice
04. august 2015 - 20:04 #2
Du ahar rod i dine benævnelser - det er aldeles usundt at have variable med samme navn som kontroller.

I øvrigt, din Dim dimmer alt som Variant, på nær den sidste som bliver Long.
Avatar billede MSchlamovitz Mester
10. september 2015 - 13:32 #3
For lige at resummere: ét vikariat kan udløse flere udbetalinger - ikke sandt?
Så skal tabellen med udbetalinger indeholde felterne UdbID af typen Autonummerering og feltet VikariatID af typen Long.

Tabellen med Vikariater indeholder et felt VikariatID af typen Autonummerering.

Din formular: Forms!frmUdbetaling.VikariatID.

Jeg tror at dette felt er VikariatID i Vikariattabellen - det skal være VikariatID i Udbetalingstabellen.

I øvrigt tilslutter jeg mig neoman: Det er noget rod, at dine variable hedder det samme som felterne

Din Dim-sætning:
Dim Bevnr, VikariatID, MedarbID, VikarID As Long
medfører at Bevnr, VikariatID og MedarbID er typen Variant og kun VikarID er typen Long. Du bør tilføje "as Long" efter hver variabel.

Vend tilbage, hvis jeg tager fejl