Avatar billede kennethv Nybegynder
04. august 2015 - 11:40 Der er 6 kommentarer

Lave et OCR program.

Hej.
Jeg vil forsøge at kaste mig over at lave et OCR program, som skal læse fra vores intranet.
Kan nogen sige mig hvor jeg finder nogle oplysninger omkring OCR. Skal man have et modul installeret og er det nemt at gå til?
04. august 2015 - 12:09 #1
HEJ,

Indledningsvis:

det er lidt af en opgave du der er gået i gang med.

Jeg ved, at der på en af HP (Hewlett Packard)'s sider er en god lang artikel om netop OCR (IBM har vistnok også noget), men de(n) konkrete side(r)'s link(s) husker jeg ikke specifikt.

Printeren HP-F380 (min papdatter har en sådan) har OCR og på den side burde du kunne finde noget relevant.

Jeg har ladet mig fortælle, at ALLE HP- printere med scannere kan OCR (men det er bare et spørgsmål om hvor meget du vil betale for at få den til at gøre det. F380'eren gør det "gratis" (læs: softwaren følger emd gratis). (Min prof 3380 kan det, mne her må jeg betale et par tusind for softwaren!)

Om der er en direkte komponent til Delphi ved jeg ikke. Finder du en gratis må du godt fortælle mig det. Jeg er også interesseret.

Held og lykke.

Kristian
Avatar billede claes57 Ekspert
04. august 2015 - 12:50 #2
ser ud til, at folk er nogenlunde enige om, at det skal koste 100$
http://www.torry.net/pages.php?id=1547
Avatar billede whiteraven_gl Juniormester
04. august 2015 - 18:53 #3
ORC er ret advanceret og der skal skrives virkeligt meget kode for at få en go' ORC kender.

De er nok ikke lige til at finde i delphi gratis.

Der er et open source VC++ library
http://sourceforge.net/projects/tesseract-ocr/
Hvis du vil i gang med at programmer selv.

Men ved ikke helt hvad du skal brugen den til lyder lidt som om du nok ville slippe billigere/nemmere med at købe/finde et ORC produkt til at brug end at begynde at udvikle dit eget. Det kan selvfølge være sjovt ;)

F.eks. findes der programmer som laver ORC tiff/jpg/pdf til tekst filer
Avatar billede kennethv Nybegynder
05. august 2015 - 09:47 #4
Jeg havde nu håbet at der var et modul, hvor man bare kunne angive nogle coordinator som så læser det og derfra kunne man så selv lave noget.
05. august 2015 - 10:14 #5
HEJ IGEN,

Bare et tip hvis du kan bruge det:

Delphi har (faktisk) scanner componenter (gratis), søg på adressen Claes57 #2 gav dig.

Fandt en for måneder siden og efter at have bøvlet noget med den (ca. 1 1/2 uge (med lokale rettelser) ) fik jeg den til at funke med mine scannere (Canon / HP).

Men OCR - ikke tale om.

Kristian
Avatar billede kennethv Nybegynder
10. november 2015 - 12:13 #6
Jeg tror at det er lukke tid.
Jeg opgav. :)