Avatar billede lektortl Juniormester
11. august 2015 - 14:01 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Mærkelige æ ø å Æ Ø Å

Både Mozilla Thunderbird og Windows Live Mail.
Undertiden vises teksten i en mail med underlige æ ø å Æ Ø Å.
(ikke hver gang, men af og til).
Teksten kan godt læses, men det er irriterende, hvis det skal udskrives og bruges til andet.
Kan det ikke rettes?
Avatar billede jensenjs Juniormester
11. august 2015 - 14:41 #1
På Thunderbird (jeg bruger thunderbird portable) den burde køre stort set som den faste version.

De gange jeg har oplevet det problem har det været fordi kodningen har været, skal vi sige forkert.

Der kan du gå ind i (View eller ALT V hvis du bruger genvejstaster)
Derefter vælger du Character Encoding (C hvis du vil bruge tastaturet)

Der burde der være mulighed for at ændre til
enten unicode (Utf-8)
eller en af Western encodings
Western (ISO-8859-1)
Western (ISO-8859-15)
Western (Western-1252)

Der er flere muligheder i Thunderbird under More Encodings.

Og der er nogle af de samme egenskaber på Live Mail
Avatar billede lektortl Juniormester
11. august 2015 - 16:47 #2
Jeg har nu prøvet at ændre tegnsættet.
- - - Mozilla:
I alle mails med rigtig æøå kunne jeg ændre tegnsættet til noget "forkert".
Mails med "forkert" tegnsæt kunne underligt nok IKKE ændres.
Men -
Jeg kunne videresende mail med "forkert" tegnsæt til mig selv. Inden  afsendelse kunne jeg i DENNE mail ændre tegnsættet til det "rigtige" og derved modtage mailen med et pænere tegnsæt.
- - - Live mail:
Jeg har ikke prøvet endnu, men jeg kan helt sikkert gøre noget tilsvarende hér.
Du ledte mig til løsningen - tak for det - sender du et svar?
Avatar billede jensenjs Juniormester
11. august 2015 - 22:21 #3
Behold bare point
Avatar billede lektortl Juniormester
13. august 2015 - 12:45 #4
OK - men tak for hjælpen