Avatar billede oppes Seniormester
13. august 2015 - 15:41 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Backup af win7

Vil gerne gøre en clone backup af mit win7 på c:drev og gemme hele drev inhold på D:drev. Hvem vil hjælpe?
Avatar billede oppes Seniormester
13. august 2015 - 15:43 #1
Og kan jeg så gendanne alt inhold tilbage til c:drev hvis windows 10 ikke er noget for mig?
Avatar billede claes57 Ekspert
13. august 2015 - 20:14 #2
Når du opgraderer til win10, så har du i systemet en måned til at gå tilbage til win7. Men ellers er et image af C-drevet en god ide. Macrium reflect er gratis, og kan det. I det program skal du lige huske at lave en bootcd så du har noget at starte på når du vil tilbage.
Avatar billede oppes Seniormester
14. august 2015 - 10:40 #3
ok . Vil det sige at det femmer ALT hvad der er på den drev med installation af printer og paswords o.s.v internet forbindelse mm.
Og så kan man bare gendanne det på C:drev igen med billeder og dokumenter?
Boot cd - skal jeg gøre det føre jeg tar en clone af drevet?
Avatar billede oppes Seniormester
14. august 2015 - 10:43 #4
rettelse: gemmer ALT
Avatar billede claes57 Ekspert
14. august 2015 - 11:00 #5
Macrium laver en 1:1 kopi af dit drev, og pakker det noget, så kopien typisk fylder 2/3 af den brugte plads på dit c-drev.
Boot-cd skal bare laves før du får brug for den. Dvs du kan køre macrium fra win10 når du finder ud af, at du vil tilbage til win7, og så lave boot-medie.

email: hvis du har imap konti, så vil en indlæsning af win7 automatisk få dine aktuelle emails ind
browser: fx firefox og chrome gemmmer deres data i skyen (hvis du har valgt det), så de ajourføres af sig selv
dokumenter, billeder: overvej at bruge onedrive (eller en af de andre), så  er du ajourført altid.
På den måde lettes skift frem/tilbage, da dine vigtige data styrer sig selv.
Avatar billede oppes Seniormester
14. august 2015 - 18:48 #6
ok. jeg prøver at få det hele på onedrive, at starte med.
Avatar billede oppes Seniormester
14. august 2015 - 18:58 #7
Kan jeg få Marcium reflect på dansk? Og hvor.
Avatar billede claes57 Ekspert
14. august 2015 - 18:58 #8
Det skal være et lokalt drev hvis du vil kunne bruge backup umiddelbart. Jeg tror ikke, at rescuemedie har adgang til onedrive for at genindlæse opsætning. Find en ekstern harddisk til formålet.
Avatar billede claes57 Ekspert
14. august 2015 - 19:23 #9
Mht dansk - der må jeg give fortabt. Det er 'nørd' software til en begrænset kundegruppe, så jeg kender ikke til en dansk version af diverse brugbare programmer.
Avatar billede oppes Seniormester
14. august 2015 - 22:45 #10
Ok, nu har jeg så lavet backup af drevet og eftersom jeg har en Q:drev hvor jeg har dokumenter og billeder har jeg så placeret den der.Altså min hd er delt til C, D, og Q Drwever.
Kan jeg så bruge den der og hvordan kan vide at det lyklkedes? C:drev er 115GB men den backup jeg lavede er kun 82GB, hvorfor?
Avatar billede oppes Seniormester
14. august 2015 - 22:45 #11
Jeg brugte Marcium
Avatar billede oppes Seniormester
14. august 2015 - 22:50 #12
Den backup hedder i øvrigt: F66BAA85FAD7C57A-00-00
86,2 GB
Avatar billede claes57 Ekspert
15. august 2015 - 06:11 #13
Macrium kopierer ikke ubrugt plads. På en disk er der sektorstørrelse på fx 8kb. De gør, at alle filer fylder op til nærmeste 8kb grænse. Ved backup lægges filer lige efter hinanden, så den spildplads fjernes. Og hvis det er muligt, så komprimeres filerne også lidt. 82gb lyder meget rimeligt.
Avatar billede oppes Seniormester
15. august 2015 - 08:51 #14
Ok tak for besværet send et svar så jeg kan give pointerne.
Avatar billede claes57 Ekspert
15. august 2015 - 09:11 #15
Svar