Avatar billede hemberg Forsker
15. august 2015 - 09:51 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Deling af en ISCSI LUN på synology ds1815

Hej Alle,

Jeg er gået i stå i et hjemmeprojekt der vedrører et ISCSI på min lokale Synology DS 1815 Nas.

Case:

Vi har 4 pc'er i husstanden. Og vil gerne have et fælles drev til delte ting. (Ligesom man fx bruger i virksomheder). I stedet for at lave en delt mappe vil jeg lave et Fælles ISCSI drev der kan bruges på tværs af de fire pc'er. Drevet er oprettet og alle har også adgang. Men kan kun "se" det der er blevet lagt op fra den enkelte PC. Hvis der oprettes en mappe fa PC1. Så er det kun PC1 der kan se/bruge den mappe. Jeg havde en forhåbning om at den kunne se/bruges af de tre andre også. Jeg har også en ide om hvor det er gået galt. Men kan ikke lige lurer hvad jeg skal gøre.

Når man oprettet et iscsi lun på nas'en. Og tillader flere sessioner. Så kommer denne advarsel: SØRG FOR AT DU KØRE ET KLYNGEOPMÆRKSOMT FILSYSTEM. Og det tror jeg ikke en almindelig NTFS partition er (Oprette i windows7). Hvordan oprettes et sådant i windows7? Og er det i det hele taget fejlen?
15. august 2015 - 18:30 #1
hmm. Nu skal du nok passe lidt på. Og det skal jeg også!

Vi taler om  3 slags storage.
Block storage.
Object Storage.
og fil storage.

Her ud over taler vi om 3 forbindelses typer.
NAS = Network attached Storage
DAS = Direct attached Storage
SAN = Storage Area Network

NAS kan være både Block, Object og fil storage. Jeg kæmper stadig med forskellen på object og block.
iSCSI of FCoE. er protocoller for Block og object storage på LAN.

Hvis du vil bruge Block storage. Skal du have en fil server :D
Vil du køre iSCSI, skal du nok have en fil server, for så kører den enten block eller object.

Jeg har ikke 100% fod på det. Så det kan være jeg tager fejl :(
Men Jeg er meget åben for at lære nyt :D

Når vi taler hjemme storage. Skal den så ikke bae sættes op som en fil server?
Og glem iSCSI.
15. august 2015 - 18:41 #2
15. august 2015 - 18:44 #3
Jeg tager måske fejl. Men for mig at se, er iSCSI stadig block storage. og kun protokollen adskiller den FCoE (Fiber Channel over Ethernet). Og så taler vi stadig om block storage. Bare på et dårligere kabel (Ethernet)
15. august 2015 - 18:50 #4
Stort undskyld for at jeg skriver i flere klumper om det samme.
Men som skrevet døjer jeg lidt (meget) med forskellen.

For mig at se:
iSCSI er SCSI protocollen på Ethernet.
FCoE er Fiber Channel over Ethernet.

Så vidt jeg ved er SCSI 3 protocollen den sammen som FC protocollen?
Avatar billede chalde Seniormester
15. august 2015 - 23:23 #5
Hvorfor ikke bruge SMB? Er skabt til det formål du ønsker.
iSCSI er ikke skabt til et andet formål (som #2-4 er inde på). Det er ikke en mappe du laver, men en disk (virtuel). Og iSCSI er reelt ikke lavet til at blive delt mellem flere hosts på det niveau der ønskes (det er mere til failover/HA/cluster setups som den også advarer om).
Avatar billede hemberg Forsker
18. november 2015 - 06:18 #6
OK. Mange gode input. Jeg har nu endeligt
Droppet ideen. Det kan måske lade sig gøre men ved stadig ikke hvordan. Jeg vil dog gerne give point for god info og tålmodighed. I kan lægge et svar hver.
Avatar billede chalde Seniormester
18. november 2015 - 07:41 #7
Avatar billede hemberg Forsker
17. januar 2016 - 07:23 #8
Ingen svar