Avatar billede tvc Seniormester
17. august 2015 - 10:55 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Typografi - Overskrifts afstand før

Jeg har et dokument der anvender Word typografi Overskrift 1.

Nogle steder i dokumentet er der afstand før overskriften (luft over) og andre steder er der ikke denne afstand før overskriften.

I Afsnit under indstillinger af typografien er der samme opsætning, men den vises forskelligt.

Jeg har forsøgt at kopiere formatet ved at bruge formatpenslen men det ændre ikke for at der ikke er afstand før overskriften. Er der en, der har en løsning på problemet og evt. kan forklare hvorfor fejlen opstår?
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
17. august 2015 - 12:31 #1
Hvilken version af Word bruger du?

Når du tjekker i dialogboksen Afsnit, er det så for det enkelte afsnit eller i typografidefinitionen?

Hvilken typografi er anvendt på afsnit før og efter? Hvis "Tilføj ikke mellemrum mellem afsnit med samme typografi" i dialogboksen Afsnit er slået til i definitionen, vil den definerede afstand blive undertrykt mellem afsnittene, hvis to afsnit med Overskrift 1 følger efter hinanden.

Klik i et afsnit, som er formateret med Overskrift 1. Tast Ctrl+Q. Så vender til tilbage til afsnitsopsætningen fra typografidefinitionen, dvs. du fjerner lokal afsnitsformatering. Ændrer det noget?

Afhængigt at Word-version er der diverse kompatibilitetsindstillinger, som kan spille ind (findes f.eks. i Word 2010 her: Filer > Indstillinger > Avanceret > se "Layoutindstillinger" helt nederst i dialogboksen). Kompatibilitetsindstillingerne afhænger af Word-versionen.
Avatar billede tvc Seniormester
17. august 2015 - 14:41 #2
Vi bruger Word 2007.

Det er i dialogboksen Afsnit under typografidefinitionen jeg ser.

Vi har Normal både før og efter.

"Tilføj ikke mellemrum mellem afsnit med samme typografi" i dialogboksen Afsnit er ikke slået til.

Det ændre ikke noget at Tast Ctrl+Q.

Vi har netop konstateret, at vi slet ikke kan indsætte luft over overskriften (vi har forsøgt at hæve afstanden til 66 og det medfører ingen ændring).
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
17. august 2015 - 15:32 #3
Spørgsmål, der måske kan hjælpe med at afklare problemet:
Er overskrifterne øverst på en side?
(Forsigtigt spørgsmål hvis øverst på en side: Er det mon sådan, at sidehoved/fod er "klappet sammen" (dvs. Office-knappen > Word-indstillinger > Vis > "Vis blanktegn mellem sider i udskriftslayout" er slået fra  - kan slåes til/fra ved at dobbeltklkke på top/mellemrum mellem to sider).

Er Overskrift 1 defineret til at have sideskift før?

Har du tjekket kompatibilitetsindstillinger: Office-knappen > Word-indstillinger > Avanceret > Indstillinger for layout (nederst i dialogboksen). Der er nogle indstillinger, som starter med "Ignorer ekstra linjeafstand...", hvoraf nogle (kan læses af deres navn) ignorerer afstand øverst på siden - træder i funktion, hvis f.eks. linjeskift er fremtvunget af automatisk sideombrydning, hvor der ikke er plads til mere på foregående side, eller af manuelt sideskift.¨

Hvis kompatibilitetsindstillingen "Ingen automatiske mellemrum i HTML-afsnit" er slået til, vil afstanden mellem to afsnit være lig summen af afstanden efter øverste afsnit og afstanden før nederste afsnit. Hvis indstillingen ikke er slået til, vil afstanden ikke være summen men blot den største af de to afstande.

Hvis ikke noget af ovenstående fører til en forklaring: Har I installeret tilføjelsesprogrammer til Word, som kan tænkes at ændre på formateringen?
Avatar billede tvc Seniormester
04. februar 2016 - 15:45 #4
Tak lægger du et svar?
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
04. februar 2016 - 18:56 #5
Velbekomme.