Avatar billede jonze97 Nybegynder
18. august 2015 - 17:38 Der er 10 kommentarer

Min computer slukker af sig selv

Jeg ejer en Asus UX31e som jeg har haft i godt og vel år efterhånden. Her forleden hentede jeg det nye windows 10, det fungere egentlig meget godt og jeg er rigtig glad for det. Men det er bare kommet det problem at min computer er begyndt at slukke af sig selv, ret tit. Det sker kun når jeg ikke har oplader i.

Håber i kan hjælpe mig med dette problem.
Avatar billede 220661 Ekspert
18. august 2015 - 18:59 #1
Kører computeren på et andet strømbesparelsesplan siden den dræner batteriet så hurtigt?

Hvis du går i joblisten og kigger under ydeevne, kører cpu ram og disk på større ydelses forbrug ved idle end på det gamle system du havde?

Jeg har i andre tråde læst om at på enkelte computere der krævede Windows 10 mere af computeren end på det gamle system, Og det vil jo nedsætte batteritiden væsentligt.
Avatar billede jonze97 Nybegynder
18. august 2015 - 19:36 #2
Det er ikke fordi min computer går tør for strøm, den er på omkring 60-50% når den går ud.
Avatar billede 220661 Ekspert
18. august 2015 - 19:45 #3
Er du sikker på den ikke lukker fordi den er kørt varm?
Avatar billede moddi100 Seniormester
18. august 2015 - 20:01 #4
Under Kontrolpanel -> Strømstyring (kan også tilgås via højreklik på strøm-ikonet) kan du indstille hvor lang tid computeren skal være inaktiv på batteri førend den lukker ned. Det kan meget vel være nogle af disse indstillinger, som det er galt med
Avatar billede jonze97 Nybegynder
18. august 2015 - 20:05 #5
jeg er ret sikker på at det ikke er fordi den kører varm, fordi det sker kun når opladeren ikke er i, og så fungerer den ellers helt fint når man tager den ud igen, men efter omkring en halv time ca. kommer der sådan en hvid agtig skærm og så er computeren slukket.

har kigget på indstillingerne ved strømstyring og de ser umiddelbart fine ud ;-)
Avatar billede richardjensen Seniormester
19. august 2015 - 13:36 #6
Jeg tror,din batterispænding falder til et niveau , som comp.ikke vil acceptere. Kan du 'fikse' noget med et par ledninger fra batteriet ud til et voltmeter, så du kan følge batteriets polspænding, - også når comp. stopper.
En mulig forklaring kan være dit batteris indre modstand.
Avatar billede jonze97 Nybegynder
19. august 2015 - 23:08 #7
Det kunne godt være det var det 😉 men har ikke rigtig mulighed for at komme ind til batterier i netop denne computer og udover det har jeg ikke et voltmeter 😉

Håber der måske er en anden løsning da, det er ret træls altid at skulle have opladeren i for at den ikke går ud 😉
Avatar billede richardjensen Seniormester
20. august 2015 - 10:53 #8
Hvis min formodning er rigtig, vil problemet forsvinde ved at sætte nyt batteri i comp.
Du skrev " som jeg har haft i godt og vel år efterhånden".
Avatar billede jonze97 Nybegynder
20. august 2015 - 14:04 #9
Det tror jeg, jeg vil prøve. men ved du hvordan man skifter batteri i min computer, da den ikke er den nemmeste computer at skifte batteri på.

Og hvor kan man købe batteri til den, det er jo en lidt ældre model nu.
Avatar billede richardjensen Seniormester
20. august 2015 - 20:11 #10
Jeg har ingen erfaring med batteriskift på netop den comp.
Det plejer ikke at være nogen stor operation, fremgangsmåden kan nok ses i manualen.
Her:  http://www.asus.com/dk/support/Article/604/ giver Asus nogle gode råd/vejledning.
Hvis du googler efter batteri til Asus UX31e , får du oplysning om ,hvor du kan købe batteri og til hvilken pris.
Jeg har handlet flere gange med 'Batteribyen', og været godt tilfreds.