Avatar billede Urosjokic Juniormester
19. august 2015 - 21:29 Der er 5 kommentarer

Intel eller AMD.

Hej,

Jeg står og skal til at købe ny PC. Jeg står i et kæmpe dilemma.

Overvejer følgende

En Intel i5 eller en AMD 8 kernet CPU? Man få mere få penge ved AMD. Hvad vil i anbefalde.
Avatar billede Slater Ekspert
19. august 2015 - 22:25 #1
Det er der ikke noget klart svar på. Men hvad skal du bruge den til?

Den simple tommelfingerregel (selvom den ikke altid passer) er at AMD har flere svagere kerner, mens Intel har få kraftigere. Dvs. AMD er bedre til multitasking mens Intel er bedre til at køre få, krævende processer - deriblandt spil.

Men forskellen er minimal og meget svær at opgøre, så bare vælg hvad du synes og som passer med et bundkort du kan lide.
Avatar billede Urosjokic Juniormester
19. august 2015 - 22:41 #2
Det eneste jeg skal bruge min computer til er at game. Jeg har lagt mærke til AMD har ingen bundkort med PCIe 3.0 16x ( Kan ikke finde nogen ) med sockets AMD+3. Så ud fra mit logist syspunkt vil jeg vælge Intel i5. Men igen AMD har flere kerner. Men 8 kerner er måske et overkill til gaming ?
Avatar billede kurtba Ekspert
19. august 2015 - 23:04 #3
Spil bruger vist ikke mange kerner.
For at se, hvorledes de performer, kan du gå ind på denne side og finde de cpu.er du kigger efter. Så vil du kunne se hvilken der performer bedst - uanset antal kerner.
https://www.cpubenchmark.net/
Hvis man skal sammenligne amd og intel skal man se på de specifikke modeller. En I5 er jo heller ikke bare en I5.
Der er kæmpe forskel på den dårligste og den bedste.
Men generelt performer Intel nok bedst - men det hjælper jo ikke noget, hvis man ser på en af de Intel, som ikke hører til i de højere luftlag.
Avatar billede caspercchr Nybegynder
20. august 2015 - 00:08 #4
Intel. Kører mindst samme hastighed og når intel er hurtigere er det MEGET hurtigere.
Avatar billede Blueeyez Mester
20. august 2015 - 07:11 #5
Kan godt lide dit dilemma, hvad med grafikkkort Nvidia eller ATI? :)

Jeg plejer at holde mig til intel cpuer.. Har aldrig haft problemer med dem..
Men som der nævnes, så kig hellere efter hvilket bundkort der passer dig og se om du kan finde en god cpu dertil :)

Nok bruger alle spil ikke cpu, men der er mere i en pc som gør..