Avatar billede keniel Nybegynder
20. august 2015 - 17:40 Der er 3 kommentarer

Kunne ikke opdatere den systemreserverede partion

Efter gentagne forsøg på at opdatere til Win10 får jeg samme besked hver gang. "Kunne ikke opdatere den systemreserverede partion"
Er der noget jeg kan gøre?
Kan man gøre en "clean install", og ifald hvordan?
Har Win 8.1 installeret, og opdateret fra Microsoft med det nyeste.
Avatar billede claes57 Ekspert
20. august 2015 - 18:02 #1
Du skal først opgradere til win10. Aflæs den nye Windows licens (skriv ned). Så kan du lave en ren installation med en iso/usb hentet fra nettet, og i den sletter du hele disken, og lader win10 selv om at oprette partition. Der kommer så en lille ekstra partition automatisk til at geninstallere fra (omend det meste tages online inkl din licens når du logger på).
Avatar billede hjolsen Ekspert
21. august 2015 - 05:56 #2
#2  : Der er ingen grund til at aflæse en gratis opgraderings nøgle . Det er den samme på alle maskiner !
Se dem her : http://www.tenforums.com/general-discussion/14021-windows-retail-version-upgrading-win-10-oem-3.html

#1    : Du kan med en opgraderings iso-fil (på DVD/USB) lave en ren installation  (undlad at indtaste nøgler )
Avatar billede Lars_Petersen Nybegynder
01. december 2015 - 16:05 #3
Sådan udvides en system-partition
=================================
Denne beskrivelse er afprøvet, da min Windows 7 Home 64-bit blev opgraderet til Windows 10.

1. Tag en back-up af computeren og gem den på et eksternt medie.

2. Download og installer "AOMEI Partition Assistant Standard Edition" (free-ware) - skal altid køres som Administrator.

AOMEI fandt følgende NTFS partitions på min disk:
System 100 Mb | Windows 209 Gb | ikke-allokeret 23 Gb

3. Move partition. Partition "Windows" flyttes mod højre, så det ikke-allokerede område flyttes mod venstre og bliver nabo til System partitionen. System partitionen kan kun udvides, når der er tilgængelig kapacitet lige ved siden af.

4. Resize partition. Nu kan System partition udvides ved at det ikke-allokerede område inddrages. I mit tilfælde blev system partition udvidet fra 100 Mb til 23 Gb.

5. Windows 10 kan nu installeres, da der er tilstrækkelig plads på System partition.

Jeg håber, at ovenstående kan være til hjælp for nogen, som vil opgradere til Windows 10, men får fejlen: "Vi kunne ikke opgradere den systemreserverede partition"

Lars Petersen