Avatar billede mijaysen Praktikant
21. august 2015 - 13:08 Der er 12 kommentarer

Password beskyttet SSD, gendan?

Hej Eksperter

Jeg har fået en ødelagt pc hvori der lå et SSD drev som jeg ville prøve at smide i min egen, men når jeg tænder pcen (Allerede inden man kan gå i bios) spørger den om password.
Jeg kan lave "hot-plug" på min pc og sætte drevet i efter den er startet, men windows genkender ikke disken (Kan se den i diskhåndtering, og forsøg på ændringer giver en i/o error)
Jeg har også forsøgt med en ATA secure erase med parted magic, og får samme fejl = i/o error (OBS, den er ikke frozen iflg. perted magic)

Jeg er ikke interesseret i filerne der ligger på disken, men ville gerne bruge drevet i min egen pc. Nogen af jer eksperter der har en ide til hvad jeg kan gøre?
Avatar billede mijaysen Praktikant
21. august 2015 - 13:10 #1
Det er en LITE-ON, model: LCT-128M3S
Avatar billede Blueeyez Mester
21. august 2015 - 14:29 #2
Start pcen op uden ssden når pcen er startet så giver du ssden liv og burde kunne formatere den i disk håndtering..
Avatar billede mijaysen Praktikant
21. august 2015 - 14:37 #3
Kan jeg ikke, den vil slet ikke være med til noget i disk håndteringen i windows. Får fejlen i/o error som beskrevet ovenfor
Avatar billede Blueeyez Mester
21. august 2015 - 16:16 #4
Prøv med gpsrted på en Ubuntu live dvd/usb nøgle.. Boot op og åbn gparted og se hvad den siger til disken.. I/o error kan være hardware relateret, men nok os bare en Windows begrænsning..

Hvis følgende ikke virker har jeg et andet bud.. Afhængig af fejlen du måske får i Ubuntu..
Avatar billede mijaysen Praktikant
21. august 2015 - 22:09 #5
Når jeg åbner gparted på Ubuntu og den søger efter portioner osv kommer fejlen "Error fsyncing/closing /det/sdc: input/output error" kan ikke rigtig komme videre
Avatar billede Blueeyez Mester
21. august 2015 - 22:19 #6
hvis du åbner en terminal og skriver: "df"
så burde du se en liste over enheder.. der burde være en med /dev/sdc

Hvis du kan se den der og er HELT sikker på det er den så skriv: "sudo umount /dev/sdc" og derefter "shred -vfz /dev/sdc"

Jeg vil dog anbefale dig at frakoble dit primære OS' hdd, da hvis du laver fejl vil formatere den forkerte disk (Hvilket jo ikke er ret sjovt)..
Avatar billede mijaysen Praktikant
22. august 2015 - 00:12 #7
Df viser mange portioner men ingen steder noget med sdc (og ja det er den) prøver jeg alligevel umount får jeg beskeden "not mounted"
Avatar billede Blueeyez Mester
22. august 2015 - 00:47 #8
Hmm.. .. ..

Søgte lidt på SSDen og fandt dette: http://www.dell.com/support/home/us/en/19/Drivers/DriversDetails?driverId=0FW0X

Prøv og start en Windows pc op og efterfølgende sæt liv i SSDen og se om du kan opgradere dens firmware.. eller om det os melder fejl..

Ellers..

Er mit bedste bud at du tager en pc og kun har den SSD i og booter op på Hirens boot cd og ser om nogen af de værktøjer der følger med der kan "wipe" SSDen..

Enten så er der fejl på hw plan eller os er det krypterings måde der er brugt noget der virkeligt beskytter SSDen.. (Spørgsmålet er os lidt hvad der er brugt til dette)
Avatar billede mijaysen Praktikant
22. august 2015 - 15:19 #9
Upgrade af firmware melder desværre fejl: "No matched drives detected ! Detected drives: "

Prøver at lege med hirens senere
Avatar billede mijaysen Praktikant
24. august 2015 - 16:16 #10
Har prøvet alle programmer på hirens der omhandler HDD, og enten så melder de fejl, alla I/O error, eller også registrer de slet ikke disken.

Hvis den var istykker / hw fejl, burde jeg så få en skærm før BOOT der spørger om et password? - Er næsten sikker på det er fra BIOS man har låst HDD efter hvad jeg har kunne google mig til. Prøvede med ata secure erase (Hirens -> Parted magic) som jeg har forsøgt før hvor jeg fik fejl, fik jeg denne gang bare completed, men ingen ændringer sket
Avatar billede Blueeyez Mester
24. august 2015 - 16:35 #11
Tror disken er beskadiget..

Har set computere med harddiske der har "virket" så meget at jeg ikke troede de var defekte, men bruger et program der hedder hard disk sentinel som jeg dengang ikke stolede helt på, men den kubse disken ikke virkede og diskens helbred blev vurderet til 0% og ja..

Jeg undrede mig dog os over windows kunne startes men ikke formateres eller få fjernet programmer..

Jeg havde mistanke om den ssd du har der måske var delvis død, men tænkte vi hellere burde teste det lidt mere og det du nævner er efter min mening en bekræftelse på at den er død... Eller meget tæt på at være helt død.
Avatar billede Blueeyez Mester
10. september 2015 - 23:54 #12
Smider svar og afmelder overvågning.