Avatar billede kaster Novice
21. august 2015 - 14:46 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Kombineret link med "history.back" funktion

På en hjemmeside har jeg flere links på en side - A1.htm , der henviser til prisliste (A2.htm)
Når man kommer ind på A1.htm, er det fra forskellige andre steder på hjemmesiden eller fra søgemaskine.
Derfor vil jeg gerne bruge samme link til at komme ind på A2.htm først gang og til at vende tilbage flere gange uden at browseren altid går til toppen af siden.
Jeg bruger følgende java script:
<-
function prisliste()
{        if(document.referrer === "A2.htm"){
            history.back();
        } else {
            document.location = "A2.htm"
        }    }
->
med følgende html-link
<-
"<a href="java script:void(0)" onClick="return prisliste()">Link</a>"
->

history.back delen virker dog ikke. Når man kommer fra A2 til A1 og via linket vil tilbage, da springer man til toppen på A2. Kan man lave funktionen, så den også fungerer som browserens tilbage-knap?
Avatar billede keysersoze Guru
21. august 2015 - 15:33 #1
sikker på at document.referrer er lig A2.htm?
Avatar billede kaster Novice
21. august 2015 - 15:48 #2
Det KAN det være, når man kommer ind og klikker frem og tilbage -  men også andre sider selvfølgelig.
Avatar billede keysersoze Guru
21. august 2015 - 15:57 #3
Jeg tænkte mere på om du er sikker på at det er præcis det funktionen returnerer - kører jeg document.referrer her på eksperten er returværdien fx "http://www.eksperten.dk/spm/1005469" og så vil man jo aldrig nå ind til history.back(); med din kode.
Avatar billede kaster Novice
21. august 2015 - 17:44 #4
- Nej det er jeg nok ikke, men ved ikke hvordan den skal skrives.
Avatar billede keysersoze Guru
21. august 2015 - 18:48 #5
Avatar billede kaster Novice
05. september 2015 - 11:19 #6
Jeg fandt ud af at omskrive den til:
<-
function prisliste()
  {
    if(document.referrer.length > 0 && document.referrer.indexOf("A2.htm") != -1)
    {window.history.back();}
    else {
    location.href = 'A2.htm';
    }}
->

Det virker i alle browsere undtaget Waterfox/FF, så det må jeg nok leve med.
Iøvrigt tak.
Avatar billede kaster Novice
05. september 2015 - 11:25 #7
Lukker tråden!
Avatar billede keysersoze Guru
06. september 2015 - 09:44 #8
Hvad returnerer den browser da når du udskriver referrer?
Avatar billede kaster Novice
07. september 2015 - 10:49 #9
FF/Waterfox går til toppen af A2.htm siden :-)
Avatar billede keysersoze Guru
07. september 2015 - 10:55 #10
men hvad siger din console når du logger til den?
Avatar billede keysersoze Guru
06. oktober 2015 - 10:09 #11
nå...