Avatar billede sindal Nybegynder
22. august 2015 - 12:30 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Beregning i tekstfelt (Word 97)

Hej.
Jeg har en "beregning" i "tekstfelt i formular" som lyder
=r1r+r2r

Min udfordring er, at hvis du indtaster et tal <0 i "r2r", så skal den i beregningen sætte værdien af r2r til 0, og så bliver resultatet 0+r1r

Jeg har forsøgt at kigge jeres forskellige svar igennem på eksperten.dk, men jeg har ikke umiddelbart kunne finde et svar.

På forhånd tak for hjælpen
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
22. august 2015 - 15:48 #1
Du kan bruge følgende formel i stedet for =r1r+r2r:

=IF (r2r<0;r1r;r1r+r2r)

Det virker sådan:
I parentesen er der tre dele adskilt af semikolon.
=IF(Betingelse;Hvad skal der ske hvis betingelsen er opfyldt;Hvad skal der ske hvis betingelsen ikke er opfyldt)

Med formlen "=IF (r2r<0;r1r;r1r+r2r)" undersøges det, om r2r er < 0. Hvis ja, så ses der bort fra r2r, hvis nej beregnes summen af r1r og r2r.

Bemærk: Skilletegnet mellem delene afhænger af de regionale indstillinger. Her er brugt semikolon, hvilket passer til dansk opsætning. Hvis formularen skal kunne udfyldes af brugere i f.eks. USA, vil komma være det normale skilletegn. Hvis skilletegnet ikke er korrekt, viser feltet syntaksfejl.
Avatar billede sindal Nybegynder
22. august 2015 - 16:07 #2
Takker :-)